ULASAN BUKU
TAJUK : Islam dan Melayu : Martabat Umat dan Daulat
Rakyat
PENERBIT: Akademi Kajian Ketamadun
URUS CETAK: Aras Mega Sdn Bhd.
KARYA: DATO DR
USTAZ SIDDDIQ FADZIL (USF)
oleh Ibnu
Alishah Ahmadshah
Dalam kata pendahluannya, secara jelas pengarangnya,
Dato’ Dr Siddiq Fadzil (USF) menyatakan
bahawa,”buku ini bukanlah sebuah himpunan makalah semata-mata , tetapi semuanya
terpadu dalam satu tema : Islam dan Melayu. Pengangkatan tema ini dilatari oleh
keresahan melihat kenyataan bahawa setelah
lebih 50 tahun merdeka, Melayu terus lemah. Persoalan yang berbangkit
ialah bagaimana keadaan malang ini sampai terjadi? Mungkin ada yang tidak
beres dalam proses pemerkasaan Melayu sepanjang dekad-dekad yang dilalui (
hlm.xi).
Malahan dengan jelas, pengarangnya meragui
pelbagai gagasan besar yang cuba dilaksanakan di dalam mengangkat martabat
Melayu ke persada kelas pertama.Semasa
beliau meluahkan rasa kecewanya
di dalam Bab 1 , buku ini dengan judul Menatap Wajah: Citra Melayu Dalam Sejarah, dengan ungkapan ,”gagasan-gagasan besar
tersebut tidak dapat menghasilkan perubahan watak bangsa dan sudahnya sirna
dalam kemelut politik yang menggerahanakan ketokohan pengasasnya” (hlm 5).
Malahan kadang-kadang usaha memartabatkan Melayu sekadar ,”tidak merakyat dan
gagal membawa high impact baik dari
segi pembinaan watak bangsa mahupun dari segi pembinaan citra Islami kepimpinan
politik,dan akhirnya menemui jalan mati” (hlm. 6).
Perancangan yang gagal menanggapi dan
menterjemahkan citra Islami membawa
bencana turun temurun umat Melayu dalam lingkaran kebejatan hidup dengan
pelbagai persoalan yang tidak berkesudahan. Buktinya wujud sekelompok pengurus
dan pemimpin yang terpukau dengan citra Barat berulangkali mencuba pelbagai
pendekatan dan strategi dan kaedah berpaksi
individualisme, materialisme dan rasionalisme akhirnya kecundang sebagaimana disebut Syyid Qutb membawa kepada
kehancuran insan. Kerosakan insan dicernakan dengan pelbagai petaka baik dalam
bidang sosial, pendidikan, politik, kepimpinan , ekonomi mahpun kehidupan berkeluarga.
Malahan pengarang dalam bab berjudul.”Pantang Melayu Diaibkan : Bangsa Bermaruah
Tidak Rela Dihina” memaparkan kehilangan maruah dan kehormatan Melayu kerana kehilangan disiplin dalaman
yang paling berkesan sehingga merutinkan perbuatan hina dan keji seperti rasuah, penipuan dan fitnah dalam kehidupan tanpa rasa malu dan insaf.
Persoalan yang ditimbulkan oleh pengarang adakah Melayu mahu terus dengan sifat
al-kibr, yang dimaksudkan oleh Dr
Wahbah al-Zuhayliy sebagai sikap angkuh,
tidak menghormati hak orang lain dan tidak tahu hakikat diri. Adakah Melayu
tidak mahu sifat al-izzah yang dihuraikan
oleh Sayyid Qutb sebagai rasa mulia
,unggul, perkasa dan mampu menundukkan runtutan nafsu dan melawan kehinaan (hlm
23).
Apakah Melayu tidak ada jalan pulang dengan
penuh kehormatan dan kemuliaan? Sampai
bilakah Melayu terus hanyut dengan idea, pemikiran dan jalan hidup yang
menyongsong kebenaran dan keadilan. Tidak puas-puaskah Melayu bereksperimen
dengan retorika khurafat Barat atau kejahiliahan tradisi yang tidak ke mana-mana, kecuali terus
menjadi boneka, pak turut dan pencacai
yang kehilangan harga diri dan maruah hidup. Pun begitu, di kalangan
pemikir dan cendikiawan pula dilanda sindrom kemandulan intelektual yang parah,
kerana kehilangan neraca bimbingan Ilahi semata-mata terpukau silauan ghanimah
, kuasa dan habuah dunia yang fatmorgana (Dr Yusuf al Qaradhawy, Al Hururiyyat, 2010).
Justru itu, UAF mengungkapkan kembali peringatan Allah dalam Surah Fatir:10 yang bermaksud, “Barangsiapa yang menghendaki kemuliaan,
maka bagi Allahlah kemuliaan itu semuanya. KepadaNyalah naik
perkataan-perkataan yang baik dan amal yang salih mengangkatnya. Dan orang yang
merencanakan kejahatan (untuk mendapat kemuliaan) bagi mereka azab yang keras.
Dan rencana jahat mereka (sudahnya) akan hancur”. Buku melakarkan kembali harapan segar dan bugar kepada umat Melayu untuk bangkit dari lena
(diingatkan oleh Allah dalam surah Al Muzzamil) , sementara menunggu tidur yang
panjang di alam kubur. Sejarah membuktikan bagaimana dengan kata-kata Umar ibn al-Kahattab,”Kita dahulu adalah sehina-hina manusia, lalu Allah memuliakan kita
dengan Islam , andainya kita cuba mencari kemuliaan dari selain Islam,
nescahaya Allah akan menghina kita”. Di sinilah pengarang menegaskan semula perlunya umat
Melayu kembali kepada hayatan tayibah, idealisme kualiti hidup berpaksikan iman dan amal salih. Tidak ada yang utama dan
diutamakan dalam kehidupan seorang insan kecuali ugamanya dan barulah diikuti
bangsanya. Ketaksuban kepada bangsa terbukti gagal mengangkat umat Melayu dan
oleh itu “bangsa harus kembali mengakar pada tradisi Islamnya, di samping
menyesuaikan diri seperlunya dengan
realiti kini dan nanti”.
Menelusuri dari bab 1 hingga bab 13, mengingatkan pengulas pada karya-karya USF
sebelum ini yang sarat dengan idea, pemikiran dan alternatif pencerahan selaras dengan misi dan visi dakwahnya yang dimana
beliau pernah memimpin PKPIM, ABIM dan kini WADAH. Gagasan besar haluan perjuangan dan siri-siri ucapan yang pernah diungkapnya ketika Muktamar ABIM
dulu, terus menjadi landmark segar acuan
unik buku Islam dan Melayu: Martabat Umat dan Daulat Rakyat. Sesuai dengan
makna al Quran ,”mengeluarkan kamu dari kegalapan kepada cahaya”
(al-Hadid:90),sekurang-kurangnya buku ini cuba memaknai banyak isu secara
tuntas untuk diperdebatkan , dimanfaatkan dan diamalkan. Seolah-olahnya
pengarang cuba menyeru dan merayu kepada
pembaca, “ inilah Islam, yang cukup
istimewa dan utama dalam memperkasakan Melayu supaya keluar dari kemelut
kebejatan yang cukup hina-dina. Marilah kembali kepada Islam yang menyeluruh
dan lengkap. Marilah saudara-saudaraku umat Melayu”.
Selaps itu USF yang juga Presiden Kolej Dar al-Hikmah,Kajang dengan penuh semangat menghuraikan pelbagai aspek pemerkasaan bangsa dari perspektif
Qurani dalam beberapa bab, termasuk bab
yang berjodol Memaknai Kemerdekaan:
Pembebasan,Pencerahan dan Pemerkasaan (hlm 27). Katanya lagi ,”Pemerkasaan
bangsa adalah babak perjuangan yang kritikal
memerlukan gemblengan pelbagai
kekuatan: landasan fitrah dan strategi yang bijaksana. Perjuangan ini harus
bertolak dari keyakinan bahawa al-izzah (kekuatan,
kemuliaan dan keunggulan) hanya mungkin diperolehi dari Allah, kerana hanya
Dialah yang memilikinya (Fatir:10). Maka itulah hakikatnya, hanya Allah yang
berkuasa memuliakan sesiapa yang dikhendaki-Nya dan menghina sesiapa yang
dikehendaki-Nya (Ali-Imran:26).” Kedaulatan syariat adalah kedaulatan rakyat dan bangsa yang
meletakkan hakimiyyatulLlah (kuasa
Allah) di atas hakimiyyatul-bashar (kuasa rakyat) (hlm 71).
Buku setebal 206 halaman juga menghuraikan
“kelirusisme” beberapa isu seperti
konsep wasatiyyat al- Islami, kepimpinan
politik Melayu, bahasa dan globalisasi. Sayang jika buku sarat dengan fakta dan
ilmu ini tidak dapat ditelaah dan dimanfaatkan umat. Banyak persoalan yang
dikupas dengan gaya bahasa sastera yang menarik
dapat menjana idea-idea baru di dalam mewarnai aliran pemikiran dan tindakan kehidupan umat Melayu. Rugilah mereka yang terus seronok dengan
keangkuhan intelek sendiri (syok sendiri) dengan menolak adab perbezaan pendapat dari
ilmuan lain yang sebenarnya sudah
berbudaya di alam Melayu. Pembugaran dan pelestarian Islam dan Melayu akan
membawa pencerahan kepada Umat Melayu, di dalam menyongsong abad
mendatang. Hanya dengan bermodalkan RM22 sebuah ,insya-Allah akan memperkayakan
khazanah ketamadun umat Melayu supaya terus berada pada landasan yang tepat,
jitu dan mantap. Islam akan memartabat umat dan kedaulatan rakyat Malaysia.
Daulat Islam, daulatlah rakyat, umat
bermartabat dan insan bersyariat.
No comments:
Post a Comment