Friday, 5 October 2012

Pemikiran al-Qaradawiy 1



YUSUF AL-QARADAWIY:
FAQIH IDEOLOGUE
GERAKAN ISLAM KONTEMPORARI
Siddiq Fadzil
(Bahagian 1)



Nama besar al-Qaradawiy tidak tercipta dari promosi atau propaganda media. Anak desa (ibn al-qaryah) yang menjadi tokoh dunia itu adalah salah seorang putera terbaik dunia Islam hari ini. Pada dirinya terserlah gabungan unik pelbagai kekuatan: ulama mujtahid, pemikir berotoriti, peribadi berintegriti, da`i-haraki, pemimpin-pendidik, penyair dan pemidato. Latar keilmuannya yang luas dan mengakar kuat dalam pelbagai bidang, khususnya usuluddin, syari`ah dan bahasa Arab memungkinkan beliau menjadi ilmuwan ensaiklopedik zaman ini. Al Qaradawiy yang sangat prolifik itu sebenarnya boleh dibicarakan dari pelbagai dimesi kerana beliau memang tokoh multi-dimensi. Kesaksian tokoh-tokoh ilmuwan Muslim dari pelbagai rantau dunia membuktikan hakikat ini. Al-Imam Hasan al-Banna menyebutnya sebagai penyair ulung (sha’ir fahl), Muhammad al Ghazaliy memasukkannya dalam kelompok imam zaman ini (a’immat al-‘asr), Mustafa al-Zarqa menganggapnya sebagai hujah zaman (hujjat al-‘asr), Taha Jabir al-Elwaniy menyifatkannya sebagai faqih-da’i dan da’i para fuqaha' (faqih al-du’ah wad da’iyat al-fuqaha’), sementara Rashid al-Ghannushiy menyimpulkan kepeloporan al-Qaradawiy sebagai imam mujaddid. (`Isam Talimah, 2000:28-29)


Kertas ini hanya akan membicarakan sebahagian daripada sumbangan al Qaradawiy dalam pemantapan visi dan orientasi, fikrah dan arah gerakan Islam kontemporari, khususnya di Malaysia. Al-Qaradawi adalah antara kader terbaik al Imam Hasan al-Banna, tokoh pendiri gerakan al-Ikhwan al-Muslimun. Benar kata ‘Abd al-Salam al-Haras, seorang ulama besar Maghribi yang menganggap al Qaradawiy sebagai “min a’zami thimar da’wat al-Imam al-Shahid Hasan al-Banna” (buah terbaik dari hasil dakwah al-Imam Hasan al-Banna). Memang sejak usia remaja al-Qaradawiy sudah aktif dalam kegiatan Ikhwan Muslimin dan terus menerus melibatkan dari dalam gerakan Islam tempatan dan antarabangsa hingga kini, terutama dalam konteks pemantapan fikrah harakiyah yang realistik dan kemaskini. Andainya hendak dicari da’i yang benar-benat menghayati pesan dakwah ‘ala basirah, nama al-Qardawiy dapat di angkat sebagai contoh terbaik. Beliau tidak hanya menguasai prinsip, kaedah dan etika dakwah, tetapi juga cukup memahami realiti zaman dan lingkungan. Gerakan Islam Malaysia memang tidak pernah terlepas dari perhatian al-Qaradawi. Beliau telah beberapa kali mengunjungi negara ini, menjalin hubungan erat dengan pemimpin-pemimpin gerakan Islam di sini, dan yang lebih penting lagi buku-bukunya menjadi rujukan utama para aktivis gerakan, dan sebahagiannya telah diterjemahkan ke adalam bahasa Melayu.



Al-Qaradawiy dan ABIM

Kemunculan nama al-Qaradawiy dalam wacana gerakan Islam tanahair tidaklah seawal nama-nama tokoh generasi pengasas gerakan Islam seperti al-Banna, Maududi dan Sayyid Qutb. Kali pertama kami teruja dengan tulisan al-Qaradawiy ialah ketika menulis makalah tentang ketahanan umat sekitar tahun 1977, makalah yang kemudiannya menjadi bahagian daripada kandungan buku Kebangkitan Umat: Kenyataan dan Harapan yang diterbitkan oleh Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM). Penulisan makalah tersebut dilatari kebimbangan berlakunya teori domino setelah kekalahan Amerka dalam peperangan Vietnam (Utara) dan jatuhnya negara tersebut ke tangan Komunis. Yang menjadi inspirator utama tulisan tersebut adalah buku al-Qaradawiy Dars al-Nakbah al-Thaniyah (Pelajaran dari Petaka Kedua). Buku yang memakai sub-judul limadha inhazamna…wa kayfa nantasir (kenapa kita kalah…dan bagaimana kita boleh menang), dan terbit pada tahun 1969 itu membicarakan faktor-faktor yang mengakibatkan berlakunya bencana ketenteraan 1967, iaitu kekalahan Mesir di tangan Israel. Buku tersebut mungkin tidak banyak dikenal di kalangan warga harakah, tetapi sebenarnya sangat mengesankan, terutama huraian al-Qaradawiy tentang peri pentingnya kekuatan rohaniah (iman dan taqwa) dalam membina ketahanan dan kekuatan umat, dan betapa bahayanya maksiat dan kemungkaran sebagai faktor pembawa kekalahan dan kehancuran.

Tahun-tahun 1970an dalam sejarah gerakan Islam di Malaysia, khususnya dalam konteks ABIM merupakan era kebangkitan gerakan dakwah yang mempromosikan syumuliyyat al-Islam, kesempurnaan Islam sebagai cara hidup, dan keperluan kembali kepada cara hidup Islam. Cabaran yang dihadapi di ranah pendakwahan ketika itu ialah usaha meyakinkan umat tentang kebatilan dan kebobrokan cara hidup yang berasaskan nilai-nilai sekular Barat, dan sekaligus meyakinkan keunggulan cara hidup Islam yang berasaskan iman dan taqwa, serta kemampuan Islam menyelesaikan masalah-masalah hidup manusia. Karya-karya fiqh dan dakwah al-Qaradawiy ternyata sangat instrumental dalam gerakan pendakwahan tahap tersebut, terutama buku-bukunya: al-Iman wa al-hayah, al-Halal wa al Haram fi al-Islam, al-Hulul al-Mustawradah wa Kayfa Janat ‘ala Ummatina dan al Hall al-Islamiy Faridatun wa Darurah. Dalam kaitan ini wajar dicatat tentang peranan Yayasan Pengajian Tinggi Islam, Nilam Puri, Kelantan yang banyak mengedarkan kitab-kitab tersebut, khususnya di kalangan pimpinan gerakan Islam.

Ketika itu telah timbul gejala menyikapi kehidupan umat umumnya sebagai kehidupan jahiliah, dan seterusnya segala masalah-masalahnya adalah akibat dari cara hidup yang tidak Islami itu. Dengan demikian Islam tidak perlu menjawab masalah yang berbangkit dari sistem hidup asing yang memang sesat dan batil. Timbulnya pemikiran sedemikian di kalangan segelintir umat mungkin kerana pengaruh aliran Qutubiy yang menganggap fiqh yang tidak tumbuh dari masyarakat Islam yang murni sebagai fiqh al-awraq (fiqh kertas), fiqh yang tidak berpijak di bumi kehidupan Islamiah. Masalah-masalah yang ditimbulkan oleh masyarakat moden hari ini tidak berbangkit atau akan selesai dengan sendirinya apabila Islam diterima dan dilaksanakan secara kaffah, seluruhnya dan seutuhnya. Sikap ini terkait pula dengan anjuran “ambillah Islam seutuhnya sekaligus, atau tinggalkan sahaja!” (khudhu al-Islama jumlatan aw da’uhu!). Sikap al Qaradawiy jelas tidak mendukung aliran pemikiran sedemikian sebagaimana yang terbukti dari usaha gigihnya memberikan al-huhul al-Islamiyyah atau penyelesaian-penyelesaian Islami kepada masalah-masalah masyarakat masa kini. Fatwa-fatwanya seperti yang terhimpun dalam al-Fatawa al-Mu’asirah adalah sebahagian daripada komitmennya menangani masalah-masalah masyarakat kontemporari. Arus perdana gerakan Islam di Malaysia sependirian dengan al Qaradawiy dalam isu menangani masalah-masalah masyarakat Islam kontemporari. Pendirian ABIM sebagaimana tercermin dalam Ucapan-ucapan Dasar muktamar tahunannya jelas mendorong usaha perumusan al-hulul wa al bada’il al-Islamiyyah (penyelesaian dan alternatif Islam) yang realistik dan praktikal. Gerakan Islam tidak harus membeku pada tahap retorik `umumiyyat tentang keindahan Islam, tanpa penterjemahan dalam bentuk program dan system yang dapat dilaksanakan dalam konteks realiti hari ini.

Al-Qaradawiy dan Tarbiyah

Dalam proses pengukuhannya sebagai sebuah gerakan Islam, ABIM mengangkat dakwah dan tarbiyah sebagai jawhar al-`amal al-Islamiy (esensi amal Islami). Untuk itu ABIM sangat menekankan kaderisasi dan pembinaan warga teras menerusi skema tarbiyah harakiah yang sistematik. Dalam rangka tersebut kita banyak sekali memanfaatkan eksperimen pentarbiahan Ikhwan Muslimin. Tulisan tulisan al-Banna, khususnya yang terhimpun dalam Majmu’at al-Rasa’ilnya banyak ditelaah untuk mendapatkan petunjuk dan inspirasi perumusan metode pendidikan kader harakah. Dalam kaitan ini buku al-Qaradawiy al-Tarbiyat al-Islamiyyah wa Madrasat Hasan al-Banna yang terbit pada tahun 1979 ternyata sangat membantu dalam memahami ciri-ciri khas dan segi-segi kekuatan tarbiyah ikhwaniyyah gagasan al-Banna. Antara yang diserlahkan oleh al-Qaradawiy ialah sifat rabbaniy tarbiyah tersebut dalam pengertian kekentalan unsur imani yang memusat pada pembinaan hati mukmin yang sihat. Untuk itu model tarbiyah ini sangat menekankan ibadat intensif sebagai wahana pencapaian objektif pembinaan generasi rabbani. Ibadah, khususnya qiyam al-layl yang berorientasi penghayatan hikmah tarbawiyah yang dikandungnya itulah yang disebut madrasat al-layl (persekolahan malam).

Tumpuan sorotan Al-Qaradawiy adalah pada ciri al-takamul wa al-shumul atau sifat komprehensifnya pendidikan ikhwani yang mencakupi pelbagai dimensi: akli, akhlaqi, badani, jihadi, ijtima’i, siyasi. Segala dimensi tersebut didasarkan pula di atas prinsip wasatiyyah dan keseimbangan. Tarbiyah sedemikian itulah yang dapat melahirkan kader-kader harakah yang berwatak seimbang, terpadu dan serba mampu. Yang menjadikan buku ini lebih mengesankan adalah penyerlahan al Qaradawiy tentang produk nyata tarbiyah ikhwaniyah yang berupa ketahanan para anggota Ikhwan menghadapi pelbagai mehnah dan tribulasi berat. Sejarah Ikhwan selama lapan dekad memang tidak pernah terlepas dari tribulasi. Berkat keberkesanan tarbiyahnya warga Ikhwan mampu melintasinya dengan daya istiqamah yang menakjubkan. Sikap apresiatif al-Qaradawiy terhadap wawasan dan gagasan kependidikan al-Banna tidak pula menjadikannya seorang pengagum yang fanatik. Keunggulan tarbiyah tersebut memang telah teruji dan terbukti, namun menurut al-Qaradawiy ia tetap perlu dinilai kembali sesuai dengan peredaran masa dan perubahan suasana. Demikian juga dengan anggota-anggota Ikhhwan yang umumnya memang berwatak sesuai dengan acuan tarbiyah al Banna, namun al-Qaradawiy tetap tidak menolak hakikat bahawa mereka juga manusia biasa, boleh salah dan boleh betul.

Sejak awal gerakan Islam di Malaysia (ABIM) telah membuat ketetapan memilih pendekatan wasatiyah sebagaimana yang diungkapkan oleh Anwar Ibrahim dalam Ucapan Dasarnya selaku Presiden ABIM di Muktamar Sanawinya sekitar pertengahan 1970an. Beliau menggarisbawahi peranan ABIM sebagai gerakan dakwah dengan catatan bahawa pendakwah bukan penghukum, ungkapan yang mungkin dipadankan dari judul buku pemimpin al-Ikhwan al-Muslimun, Hasan al Hudaybiy, Du’ah la Qudah. Anwar juga menggunakan ungkapan la iftat wala tafrit (tidak longgar dan tidak ketat) untuk mengekspresikan idea wasatiyah. Sekali lagi pada tahun 1984, persoalan wasatiyah diangkat dalam Ucapan Dasar Presiden di Muktamar ABIM ke-13. Pengangkatan tema tersebut dilatari gejala kemunculan aliran garis keras dalam gerakan Islam, di dalam dan di luar ABIM, yang mulai berleluasa memberikan label kafir, jahiliah, taghut dan yang sejenisnya dengan sewenang-wenang. Radikalisme dalam gerakan Islam ketika itu mendapat suntikan semangat revolusi Iran, peristiwa sejarah yang memukau sebilangan masyarakat Islam. Untuk menangani fenomena tersebut tulisan al-Qaradawiy, Zahirat al Ghuluw fi al-Takfir (Fenomena Ekstremisme Takfir) telah dimanfaatkan dengan sepenuhnya. Menerusi program “Menghadham Ucapan Dasar” yang biasanya di adakan di setiap negeri, pemikiran wasatiyah al-Qaradawiy tersebar luas di kalangan warga harakah. Sekitar tahun-tahun itu jugalah sebuah buku Qaradawiy al-Sahwat al-Islamiyyah bayna al-Jahud wa al-Tatarruf diterjemahkan ke bahasa Melayu dan diterbitkan oleh ABIM.

Harus diakui bahawa pada tahap awal pembinaannya ABIM banyak memanfaatkan karya-karya Sayyid Qutub, terutama tafsir Fi Zilal al-Qur’an dan Ma’alim fi al Tariq. Tentu sahaja dalam batas-batas tertentu pemikiran radikal Sayyid Qutub turut mempengaruhi orientasi berfikir warga ABIM. Bagaimanapun dalam proses pendewasaannya ABIM yang banyak terdedah kepada pemikiran moderat, khususnya pemikiran al-Qaradawiy, dapat menyikapi radikalisme Sayyid Qutub dengan rasional, kritis dan selektif dalam pengertian menolak radikalismenya, tetapi tetap menghargai ketajaman keintelektualannya dan kekuatan peribadinya. Karya-karya Sayyid Qutub umumnya mempunyai kekuatan tersendiri terutama penekanannya pada kejelasan dan kemurnian `aqidah (tauhid dengan segala implikasinya), kritiknya terhadap segala bentuk kejahiliahan sekularisme dan materialisme Barat, dan gugatannya terhadap kezaliman para penguasa dictator kuku besi. Warga harakah boleh tidak bersetuju dengan pendirian Sayyid Qutub dalam isu-isu tertentu, tetapi mereka umumnya tetap mengagumi Sayyid Qutub sebagai tokoh pejuang yang sanggup membayar dengan nyawa demi mempertahankan iman, pendirian dan pemikirannya. Tidak menghairankan jika al Qaradawiy, faqih al-wasatiyah itu juga sangat menghormati Sayyiq Qutub walaupun tidak bersetuju dengan beberapa pendapatnya. Baginya pemikiran Sayyid Qutub dalam al-‘Adalah al-Ijtima’iyyah fi al-Islam lebih dapat diterima berbanding bukunya Ma’alim fi al-Tariq. (Kassab, Akram, 2007:61-65). Kiranya wajar dicatat bahawa buku al-‘Adalah al-Ijtima’iyyah oleh Sayyid Qutb adalah antara bahan bacaan penting warga ABIM generasi 1970an.

Fiqh al-Harakah

Gerakan Islam yang dipelopori anak-anak muda memang tidak kalah dari segi semangat, tetapi masih miskin dari segi ilmu dan pengalaman. Untuk menepati makna harakah Islamiah sebagai gerakan kerakyatan dan amal kolektif yang terorganisasi dan terarah kepada matlamat mengembalikan kedudukan dan peranan Islam sebagai panduan dan bimbingan dalam segala aspek kehidupan, jelas tidak hanya memerlukan semangat dan komitmen, tetapi juga ilmu dan kebijaksanaan. Langkah yang tepat dalam situasi yang tepat hanya dapat dilakukan dengan kefahaman yang mendalam tentang fiqh al-harakah, terutama fiqh al awlawiyyatnya. Sebenarnya bibit kefahaman tentang fiqh al-awlawiyyat (ilmu urutan keutamaan) dalam gerakan Islam telah mula ditanam Sayyid Qutub apabila beliau meletakkan `aqidah mendahului segala-gala, termasuk sistem dan institusi. Kefahaman awal ini dikembangkan lewat karya al-Qaradawiy Fi Fiqh al Awlawiyyat: Dirasah Jadidah fi Daw’ al-Qur'an wa al-Sunnah yang terjemahan Melayunya, Memahami Keutamaan Berasaskan al-Qur’an dan al-Sunnah telah diterbitkan oleh ABIM pada tahun 1996. Tetapi yang benar-benar membawa high impact dalam pemikiran haraki adalah bukunya, Awlawiyyat al-Harakah al Islamiyyah fi al-Marhalat al-Qadimah (Urutan Keutamaan Gerakan Islam pada Tahap Mendatang). Ia adalah sebuah karya futuristik yang membahaskan peranan tajdidi gerakan Islam; bidang-bidang yang perlu digarap, ilmu-ilmu yang harus dikuasai, terutama fiqh al-shar’ (fiqh syara’), fiqh al-waqi’ (fiqh realiti), fiqh al muwazanat (fiqh pertimbangan) dan fiqh al-awlawiyyat (fiqh urutan keutamaan); agenda pendakwahan dan pendidikan; peranserta dalam politik; dan penglibatan dalam isu-isu antarabangsa.

Peranan Wanita

Gerakan Islam (kini dan nanti) dalam gagasan al-Qaradawiy harus memberikan perhatian yang lebih berat kepada kaum wanita. Al-Qaradawiy menilai bahawa peranan wanita dalam gerakan Islam kontemporari belum mencapai tahap yang sepatutnya. Memang mereka telah diikutsertakan dalam pelbagai kegiatan harakah seperti seminar, muktamar, pengajian dan seumpamanya; tetapi gerakan Islam umumnya belum mampu menampilkan tokoh-tokoh pemimpin wanita di peringkat nasional dan antarabangsa. Al-Qaradawiy melihat adanya gejala mengongkong gerak langkah kaum wanita oleh pihak lelaki. Beliau melihat keperluan memberikan kebebasan yang lebih luas kepada wanita Islam. Bagaimanapun ini tidak bererti beliau mendukung idea emansipasi wanita seperti yang dipromosikan oleh Qasim Amin, Huda Sha’rawi atau Nawal Sa’dawi. Pembebasan wanita dalan fiqh al-Qaradawiy tidak terkeluar dari bingkai syari’at. Fatwa-fatwa al-Qaradawiy tentang wanita memperlihatkan semangat pembelaan dan pembebasan wanita. Mereka diharuskan menduduki posisi-posisi penting seperti hakim dan wakil rakyat dengan beberapa syarat demi memelihara kehormatan dan menghindari fitnah sesuai dengan orientasi wasatiy fiqh al-Qaradawiy.

Al-Qaradawiy dan al-Sahwah (Kebangkitan Islam)

Al-Qaradawiy tidak hanya menulis tentang harakah (gerakan Islam), tetapi juga tentang sahwah (kebangkitan Islam). Beliau membezakan kebangkitan daripada gerakan. Kebangkitan menurutnya adalah gelombang yang menggelora di tengah umat, individu dan jamaah sama ada terorganisasi atau tidak; sementara gerakan pula adalah jamaah yang terorganisasi, mempunyai matlamat tertentu, dan bergerak berdasarkan agenda serta program yang sistematik. (al-Qaradawiy, Yusuf, 1991:4). Memang sejak awal (1970an) perhatian dan keprihatian al-Qaradawiy banyak tertumpu pada fenomena kebangkitan Islam, terutama generasi muda yang menjadi tonggak kebangkitan di seluruh dunia Islam. Pada tahun 1984 beliau menulis kertas kerja berjudul Aina al-Khalal? (Di Mana Yang Tidak Kena?) untuk Multaqa al-Fikr al-Islamiy di Aljazair. Kertas kerja tersebut membicarakan dua puluh agenda ke arah kebangkitan yang diaspirasikan. Pada tahun 1990 terbit pula bukunya Min Ajli Sahwatin Rashidah (Demi Kebangkitan Yang Matang), yang berupa koleksi makalah-makalahnya yang pernah tersiar dalam pelbagai penerbitan. Makalah-makalah tersebut merangkumi isu-isu yang menjadi esensi sebuah kebangkitan hakiki dalam erti pencerdasan akli, pemurnian hati dan penguatan tekad; suatu kebangkitan yang memiliki kejelasan matlamat dan ketepatan cara mencapainya. Isu-isu yang diliputi termasuklah tajdid, ijtihad, martabat keinsanan dan sumber daya insani.

Sumbangan al-Qaradawiy yang terpenting dalam memberikan arah dan hala tuju kebangkitan Islam ialah bukunya, al-Sahwat al-Islamiyyah min al-Murahaqat ila al-Rushd yang memuatkan gagasan pendewasaan kebangkitan Islam. Buku yang terbit pada tahun 2002 itu sebenarnya adalah pengolahan semula dua puluh agenda kebangkitan dalam Aina al-Khalal yang dipadatkan menjadi sepuluh dan dinamakannya al-Khutut al-‘Asharah li Tarshid al-Sahwah. Sepuluh garis besar transformasi pendewasaan kebangkitan Islam itu dirumuskan dalam ungkapan puitis:



Demikianlah gagasan al-Qaradawiy tentang transformasi pendewasaan: dari bentuk kepada isi, dari bicara kepada kerja, dari emosi kepada ilmu, dari ranting kepada pokok, dari menyusah dan mengenyahkan kepada memudah dan menyenangkan, dari jumud dan taqlid kepada ijtihad dan tajdid, dari taasub dan tertutup kepada toleransi dan akomodasi, dari ekstrem dan longgar kepada sederhana dan pertengahan, dari keganasan dan kutukan kepada keramahan dan kasih-sayang, dari sengketa dan perpecahan kepada kemesraan dan perpaduan. (al-Qaradawiy, Yusuf, 2002:14).

2 comments:

  1. Jammin' Jars Casino & Resort - JTM Hub
    JAMMIN' 논산 출장샵 JARS CASINO & RESORT in Temecula, CA at JAMMIN' JARS CASINO & RESORT is a 통영 출장마사지 luxury destination. 순천 출장안마 Come 포천 출장안마 out and 평택 출장마사지 play at JAMMIN' JARS CASINO & RESORT.

    ReplyDelete