YUSUF
AL-QARADAWIY:
FAQIH IDEOLOGUE
GERAKAN ISLAM
KONTEMPORARI
Siddiq Fadzil
(Bahagian
2)
Kepeloporan
al-Qaradawiy dalam Pemikiran Wasatiy
Gagasan, fatwa dan pendirian al-Qaradawi
di mana-mana secara konsisten membawa semangat wasatiyyah, termasuk buku ini
yang memuatkan rumusan ma’alim al-fikr
al-wasatiy atau tanda-tanda petunjuk pemikiran wasatiy. Dalam menyikapi isu
ini ABIM dan kerabat-kerabat dekatnya (PKPIM dan WADAH) memang selamanya
mendukung wasatiyyah. Dukungan
terhadap wasatiyah tidak hanya
sebatas pendekatan moderat dalam pendakwahan, lebih daripada itu ia didasarkan
pada hakikat Islam sebagai agama wasat
dan demikian juga umatnya sebagai ummatan
wasatan. Ertinya, tidak hanya cara pendakwahannya yang harus moderat dengan
pengertian lunak dan persuasif, tidak keras atau bernada kombatif; tetapi Islam
itu sendiri harus ditampilkan dengan citra yang ramah serta bersemangat tabshir dan taysir (menggembirakan dan memudahkan). Dalam konteks usaha
membangun kerukunan hidup antara agama, citra wasatiyah Islam adalah salah satu faktor penting kejayaannya. Justeru,
masyarakat bukan Islam hanya akan berasa selamat dan selesa hidup berdampingan
(co-exist) dengan masyarakat Islam
yang moderat, toleran dan ramah. Citra wasatiyah
menjadi lebih penting dalam konteks politik perkongsian kuasa dan permuafakatan
politik (al tahaluf al-siyasiy)
antara golongan Islam dengan bukan Islam. Mungkin dengan semangat inilah pada tahun
2010, Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah menerbitkan buku Kesederhanaan dalam Islam: Satu Penerangan Ringkas dan Penanda Aras,
iaitu terjemahan tulisan al-Qaradawiy, Kalimat fi al-Wasatiyyat al-Islamiyyah. Selain itu Kerajaan Negeri Pulau
Pinang juga telah menganjurkan Persidangan Kesederhanaan Tulen pada 18 Februari
2012 sempena Minggu Keharmonian Antara Agama, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.
Persidangan yang dirasmikan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang itu menghadirkan
tokoh-tokoh pelbagai agama yang membicarakan isu kesederhanaan dari perspektif
agama masing-masing.
Al-Qaradawiy ternyata memang secara serius
dan konsisten mempromosikan pemikiran wasatiyyah
lewat karya-karya tulisnya yang cukup banyak. Memang sangat beralasan apabila
seorang penulis Mesir yang terkenal, ‘Adil Husayn menyebut al-Qaradawiy sebagai
ulama wasatiyah zaman ini (faqih
al-wasatiyyah fi ‘asrina). Suatu yang menarik pada judul buku-buku yang
dihasilkan oleh al Qaradawiy sebahagiannya memakai kata bayna (antara). Kata bayna
mengisyaratkan posisi tengah antara dua kutub. Antara buku-bukunya yang berjudul
sedemikian termasuklah: al-Sahwah al-Islamiyyah
bayna al-jahud wa al Tatarruf, al-Sahwah al-Islamiyyah bayna al-Ikhtilaf
al-Mashru` wa la-Tafarruq al Madhmum, al-Fatwa bayna al-Indibat wa al-Tasayyub,
al-Ijtihad al-Mu`asir bayna al-Indibat wa al-Infirat, al-Thaqafat al-`Arabiyyat
al-Islamiyyatu bayna al-Asalat wa al-Mu`asarah, al-Fiqh al-Islamiy bayna
al-Asalat wa al-Tajdid, dan Thaqafatuna
bayna al-Infitah wa al-Inghilaq. Mesej tersirat di balik kata bayna yang begitu banyak dipakai pada
judul buku-bukunya itu tidak lain adalah wasatiyyah.
Selaras dengan pemikiran wasatiyahnya,
al-Qaradawiy menolak kekerasan (al-‘anaf)
dan keganasan (al-irhab) kerana ia
memang bukan sifat dan watak Islam yang sebenar. Al-‘anaf yang ertikan sebagai menggunakan kekarasan fizikal bukan
pada tempatnya, dan al-irhab atau
terorisme yang dertikan sebagai keganasan ke atas mangsa tanpa sebarang
justifikasi, semata-mata untuk menakutkan, menganiaya dan memaksa mereka tunduk
kepada kemahuan sang teroris, dibezakannya daripada al-jihad yang juga menggunakan kekuatan fizikal tetapi dengan
tujuan murni mempertahankan agama, negara, perkara-perkara suci dan dihormati,
yang selamanya terikat dengan hukum syarak dan nilai-nilai akhlak sebelum,
ketika dan selepas perang. Ternyata wasatiyyah
al-Qaradawiy tidak menghilangkan semangat dan dinamika jihadi yang menjadi
bahagian daripada syari`at. Dalam kaitan ini beliau mempertahankan al-‘amaliyat al-istishhadiyyah (tindakan
pengebum berani mati) seperti yang dilakukan oleh pejuang-pejuang Palastin.
Tindakan tersebut bukan sejenis "bunuh diri", tetapi sebaliknya a’la anwa’ al-jihad atau setinggi-tinggi
bentuk jihad pada hari ini. Orang yang membunuh diri bertindak untuk dirinya
sendiri, orang lemah yang kecewa dan tidak sanggup menghadapi hidup lalu lari
kepada mati; sedang pengebom pencari shahadah
(mati syahid) adalah orang yang tidak memikirkan kepentingan dirinya,
sebaliknya sanggup mengorbankannya demi kepentingan yang lebih besar. Ia adalah
orang yang telah menjual dirinya kepada Allah untuk mendapatkan bayaran
syurga-Nya. (al-Qaradawiy, Yusuf, 2007:27-39).
Jihad
dalam Pemikiran al-Qaradawiy
Antara sumbangan besar al-Qaradawiy
dalam konteks gerakan dan perjuangan Islam hari ini ialah pemikirannya tentang
jihad. Karya monumentalnya Fiqh al Jihad:
Dirasatun Muqaranatun li Ahkamihi wa Falsafatihi fi Daw’ al-Qur'an wa al Sunnah
lahir di tengah kekeliruan masyarakat -- Muslim dan bukan-Muslim -- tentang
erti, fungsi dan posisi jihad dalam Islam. Di satu pihak timbul golongan yang
mahu memerangi dunia seluruhnya atas nama jihad, sementara di pihak lain berlaku
usaha dan percubaan menghapuskan jihad. Dalam kaitan ini al-Qaradawiy menyatakan
kekesalannya terhadap golongan ulama yang menyalahkan segala bentuk jihad, yang
salah dan yang benar:
Al-Qaradawiy mengambil jalan tengah,
jalan al-ummat al-wasat yang menerima
pencerahan ilmu dan hikmah serta kefahaman tentang fiqh syarak dan fiqh reality
(fiqh al-waqi’). Mereka tidak bersama
dengan golongan yang mengabaikan jihad, lalu membiarkan hak-haknya tanpa
kekuatan pertahanan, mushafnya tanpa pedang, negaranya tanpa pengawal dan
kehormatannya tanpa pelindung. Al-Ummat
al wasat tidak juga bersama kaum ekstremis yang mahu memerangi semua,
termasuk mereka yang menginginkan perdamaian. Citra al-Qaradawiy sebagai ulama perjuangan
dan penyuara aspirasi umat terserlah lebih jelas setelah terbit bukunya Thawrat al-Sha’b yang mendukung
kebangkitan rakyat meruntuhkan pemerintahan diktator di Negara-negara arab.
Pemikiran
Politik al-Qaradawiy
Gerakan Islam di Malaysia, sebagaimana
di negara-negara lain juga memikul tanggungjawab menawarkan jawapan-jawapan penyelesaian
Islam kepada pelbagai masalah -- politik, ekonomi dan sosio-budaya. Politik
ternyata menjadi bahagian penting pemikiran gerakan Islam kontemporari. Tokoh
utama gerakan Islam di Indonesia adalah Muhammad Natsir yang memimpin parti
politik Islam Masyumi dan pernah menjadi Perdana Menteri. Pemikiran politiknya
banyak ditelaah oleh warga gerakan Islam di Malaysia. Demikian juga Maududiy
dan Sayyid Qutub yang begitu menekankan dimensi politik Islam sehingga Abu
al-Hasan ‘Ali al Nadwiy mengkritik tulisan-tulisan mereka sebagai al-Tafsir al-Siyasiy li al-Islam (Tafsiran
Politik Terhadap Islam). Pada satu ketika pemikiran politik warga ABIM khususnya
memang terpola dalam acuan pengaruh pemikiran Maududiy dan Sayyid Qutub.
Bagaimanapun sejak dekad-dekad terakhir ini pengaruh pemikiran politik
al-Qaradawiy tampaknya lebih dominan. Bukunya Min Fiqh al-Dawlah fi al-Islam telah diterjemahkan ke bahasa Melayu
oleh Arsil Ibrahim dengan judul Fiqh
Kenegaraan dan diterbitkan oleh ABIM pada tahun 1999.
Dari buku tersebut warga harakah
mendapat pencerahan tentang kenegaraan Islam dalam konteks realiti masa kini.
Ruang lingkup perbincangannya cukup luas, meliputi isu-isu semasa seperti sifat
hakiki negara dalam Islam, sistem demokrasi, pluralisme, kedudukan dan peranan
wanita, juga tentang hak dan tanggungjawab warga bukan-Islam. Buku min Fiqh al-Dawlah adalah hasil ijtihad
seorang faqih kontemporari yang menguasai nass dan memahami realiti zaman kini.
Al Qaradawiy tidak membahas persoalan politik zaman ini dengan mentaliti ulama abad
kelapan atau ketujuh Hijri. Kerana itu perbincangannya terasa realistik dan berpijak
di bumi nyata zaman ini. Mengenai sifat hakiki negara dalam Islam beliau tidak
lagi menggunakan istilah Maududiy (theo-democracy)
atau istilah Muhammad Natsir (theistic
democracy), tetapi menggunakan istilah dawlah
madaniyyah marja’uha al-Islam (negara sivil yang rujukannya Islam). Dengan demikian
negara Islam bukan sebuah negara teokratik yang dikuasai golongan agamawan atas
nama Tuhan sebagaimana yang dikenali dalam sejarah politik Barat. Sebenarnya
istilah madaniy telah digunakan lebih
awal oleh al-Shaykh Muhammad ‘Abdul yang menyebut bahawa pemerintah dalam
konteks politik Islam adalah bersifat sivil dari segala segi (hakimun madaniyyun mun jami’ al wujuh).
Ketika itu ‘Abduh banyak menerima kritik kerana ungkapannya itu dianggap
membuka ruang kepada pemerintahan sekular. Berbeza dengan al Qaradawiy yang
mengikat kata madaniy dengan Islam
sebagai rujukannya.
Mungkin antara kandungan buku Min Fiqh al-Dawlah yang paling banyak mendapat
perhatian ialah pendirian al-Qaradawiy terhadap demokrasi. Selama ini di
kalangan warga harakah masih ada perbincangan tentang syura dan demokrasi, dan
tentang sejauh mana demokrasi dapat diterima. Umumnya masih ada reservation terhadap demokrasi. Mereka
menerima dan berpartisipasi dalam politik demokrasi kerana hanya itu pilihan
yang ada ketika ini. Penerimaan yang berbelah bagi terhadap demokrasi mungkin
telah berubah apabila al-Qaradawiy dengan nada tegas menerima jawhar al-dimuqratiyyah (esensi
demokrasi) yang dianggapnya serasi dengan Islam. Menurut al-Qaradawiy Negara
Islam dibangun di atas semurni-murni prinsip demokrasi. Bagaimanapun ini tidak
bererti demokrasi negara Islam hanya replika demokrasi Barat yang banyak kecacatannya.
Al Qaradawiy mengkritik pelbagai kelemahan demokrasi Barat. Justeru, yang diterima
adalah esensi demokrasi, bukan model demokrasi tertentu. (Al Qaradawiy, Yusuf,
1999:36-37)
Sebuah lagi buku al-Qaradawiy tentang
politik Islam yang tidak kurang pentingnya ialah al-Siyasah al-Shar’iyyah (1998). Buku tersebut membahas persoalan
politik Islam berdasarkan nass dan maqasid al-shari’ah. Antara yang menjadi
fokus perbincangannya ialah maslahah dan wewenang uli ‘l-amri dalam membuat dasar dasar berasaskan maslahah. Turut
dibincangkan ialah fiqh al-awlawiyyat dan
fiqh al-muwazanat serta fiqh
al-taghyir (fiqh perubahan). Al-Qaradawiy meletakkan I fiqh al-taghyir sebagai komponen penting al-siyasah al-shar’iyyah. Beliau menggagaskan perubahan yang harus
bermula dengan perubahan kejiwaan (al taghyir
al-nafsiy) berasaskan pesan ayat 11 surah al-Ra’d, perubahan kejiwaan yang
berpangkal pada tauhid (pemurnian ‘aqidah) dan tazkiyah (pemurnian hati). Fiqh
al-taghyir menurut al-Qaradawiy harus terangkai dengan fiqh al-waqi’ (kefahaman tentang realiti), fiqh al-awlawiyat dan
fiqh al-muwazanat. Beliau juga menyebut tiga kaedah penting dalam melaksanakan
perubahan ke arah Islamisasi: i. mengambil kira situasi darurat, ii. kaedah
memilih bahaya yang lebih kecil, dan iii. memakai strategi beransur-ansur.
(al-Qaradawiy, Yusuf, 1998:320-329). Warga bukan-Islam dalam fiqh al-Qaradawiy
Warga
bukan Islam dalam fiqf al-Qaradawiy
Seawal tahun 1979 ABIM sudah mengemukakan
Islam sebagai penyelesaian kepada masalah masyarakat majmuk. Dalam Ucapan
Dasarnya di Muktamar Sanawi ke-8, Anwar Ibrahim, Presiden ABIM ketika itu
menegaskan prinsip karamah insaniyah
dan keadilan sosial dalam Islam dapat menjadi landasan pembinaan masyarakat
majmuk yang rukun dan harmonis. Faham perkauman sempit dan nasionalisme ras
tidak akan mampu menyelesaikan masalah pluralisme.
Kemajmukan sebagai fenomena khas
kemalaysiaan menjadi salah satu tema penting pemikiran gerakan Islam di Malaysia.
Dalam kaitan ini buku al Qaradawiy, Ghayr
al-Muslimin fi al-Mujtama’ al-Islamiy banyak membantu memahami hak dan
tanggungjawab Muslim dan bukan-Muslim dalam pemerintahan Islam menurut al-Qur’an,
al-Sunnah dan praktiknya dalam sejarah Islam. Tetapi yang lebih mengesankan
adalah bukunya, al-Watan wa al Muwatanah
fi Daw’ al-Usul al-‘Aqdiah wa al-Maqasid al-Shari’iyyah. Buku yang terbit
pada tahun 2010 itu mengandungi penegasan tentang status warga Negara penuh
bagi warga bukan-Islam, sama dengan rakan-rakan mereka warga Muslim (muwatinun kaghayrihim min shuraka’ihim min
al-Muslimin), suatu penegasan yang berimplikasi bahawa warga bukan-Islam
bukan warganegara kelas dua. Selaras dengan itu beliau menyarankan agar
istilah-istilah yang sudah tidak relevan seperti dhimmah dan ahl al-dhimmah
dihapuskan dari kamus politik masa kini kerana ia tidak lagi dapat diterima
oleh masyarakat bukan Islam. Mengenai hubungan warga Muslim dengan warga
bukan-Muslim dalam sebuah negara, al Qaradawiy memperkenalkan konsep al-ukhuwwah al-wataniyyah atau persaudaraan
setanahair. Dengan alasan itulah beliau menggunakan ungkapan ikhwanuna al-Aqbat (saudara-saudara kita
kaum Qibti) ketika merujuk masyarakat Kristian Koptic di Mesir. (al-Qaradawiy,
Yusuf, 2010:40-43).
Pemikiran
Ekonomi al-Qaradawiy
Ekonomi -- teori dan praktiknya --
adalah bidang yang banyak ditekuni oleh al Qaradawiy sejak awal. Antara
buku-bukunya tentang ekonomi yang dikenal luas ialah Fiqh al-Zakah (Fiqh Zakat), Mushkilat
al-Faqr wa Kayfa ‘Alajaha al-Islam (Masalah Kemiskinan dan Bagaimana Islam Menanganinya)
dan Dawr al-Qiyam wa al-Akhlaq fi
al-Iqtisad al-Islamiy (Peranan Nilai dan Akhlak dalam Ekonomi Islam). Tentu
sahaja pemikiran ekonomi al-Qaradawiy sangat membantu gerakan Islam yang memang
memperjuangkan pelaksanaan sistem ekonomi Islam. Pada satu ketika isu membasmi
kemiskinan menjadi menjadi perbincangan umum terutama pada tahun-tahun awal
pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru. Buku Mushkilat
al-Faqr dapat memberikan kerangka asas program pembasmian kemiskinan secara
Islam. Al-Qaradawiy menghuraikan enam cara mengatasi kemiskinan seperti yang
dianjurkan oleh Islam: a. kerja, b. pembiayaan oleh keluarga dan kerabat yang
berkemampuan, c. zakat, d. pembiayaan dari khazanah Islam, e. mewajibkan infaq
selain zakat, dan f. sedekah sukarela. Al-Qaradawiy juga membuat catatan bahawa
kejayaan mengatasi kemiskinan bergantung kepada kewujudan masyarakat Islam dan
pelaksanaan ekonomi Islam secara utuh dan menyeluruh. (Al-Qaradawiy, Yusuf,
1994).
Tidak kurang pentingnya ialah buku Dawr al-Qiyam wa al-Akhlaq yang telah diterjemahkan
ke bahasa Melayu dan diterbitkan oleh ABIM pada tahun 1998. Bagi gerakan Islam,
pemikiran tentang nilai dan moral ekonomi memang sangat diperlukan khususnya
dalam era obsesi terhadap pembangunan ekonomi. Gerakan Islam harus mampu
menawarkan etos kerja yang kuat untuk memacu pertumbuhan ekonomi, di samping
harus mampu memberikan landasan etik yang kukuh untuk mencegah perilaku tidak
bermoral dalam kegiatan ekonomi.
Al-Qaradawiy
dan Isu-isu Ketamadunan
Agenda besar gerakan Islam seterusnya
ialah membangun semula tamadun Islam sebagai tamadun dunia pembawa rahmat
sejagat. Al-Qaradawiy ternyata mempunyai perharian bersar dan kepedulian yang
tinggi terhadap bidang kebudayaan dan ketamadunan. Bukunya, al-Sunnah Masdaran li al-Ma’rifat wa al Hadarah
(1997) membawakan dimensi baru dalam kajian al-Sunnah. Di samping dimensi tashri’iy, al-Qaradawiy mengkajinya dari
dimensi hadari (ketamadunan) dengan
menyerlahkan hakikat bahawa al-Sunnah juga sebenarnya adalah sumber ilmu dan
tamadun. Untuk merealisasikan dimensi ketamadunan al-Sunnah itu al Qaradawiy
menggagaskan al-fiqh al-hadariy (fiqh
ketamadunan). Beliau optimis dengan masa depan tamadun Islam sebagaimana yang
dibicarakannya dalam al Islam Hadarat
al-Ghadd (Islam Tamadun Akan Datang). Buku yang terbit pada tahun 1998 itu
membincangkan kebobrokan tamadun Barat. Tamadun yang dibangun di atas asas
sekularisme dan materialisme itu menurut beliau tidak akan mampu bertahan lama.
Islamlah satu-satunya kekuatan yang mampu tampil menawarkan alternatif
ketamadunan. Tamadun Islamlah yang sebenarnya didambakan oleh dunia, kerana ia
adalah tamadun yang komprehensif, seimbang bersemangat tajdidi, berasaskan ilmu
dan iman.
Untuk dapat memainkan peranan besar
tersebut tamadun dan budaya Islam harus dibina dan diperkasa dengan memelihara
ciri-ciri khasnya sebagaimana yang dihuraikannya dalam buku Thaqafatuna bayna al-Infitah wa al-inghilaq,
iaitu tamadun yang berciri rabbani, akhlaqi, bersemangat toleransi, menghargai kepelbagaian,
moderat (wasatiyah), komprehensif dan
bangga dengan jati dirinya. Namun ia tetap terbuka dan akomodatif dalam
pengertian kesediaan menerima hikmah dan segala yang bermanfaat dari tamadun-tamadun
lain. Bagaimanapun al Qaradawiy mengingatkan bahaya keterbukaan tanpa sikap
waspada dan bijaksana, termasuk keterbukaan budaya dalam keadaan belum cukup
matang, keterbukaan dengan sikap terlalu mudah mengambil unsur luar, dan
keterbukaan yang didorong oleh pesona tamadun asing. (al-Qaradawiy, Yusuf,
2005).
Al-Qaradawiy tampaknya cukup menyedari
cabaran ketamadunan masa kini yang berupa rempuhan globalisasi. Dalam bukunya
al-Muslimun wa al-‘Awlamah (Umat
Islam dan Globalisasi) al-Qaradawiy menyifatkan globalisasi sebagai sejenis
penjajahan baru dalam pelbagai bidang: politik, ekonomi, budaya dan agama.
Beliau merujuk buku Fukuyama, The End of
History yang mengusung propaganda Amerika konon dunia telah sampai kepada
ijmak bahawa sejarah sudah berakhir secara muktamad pada sistem kapitalis
liberal dan demokrasi Barat. Al-Qaradawiy juga merujuk tulisan Huntington, Clash of Civilizations yang dilihatnya
sebagai gambaran sikap permusuhan Barat dengan meletakkan Islam sebagai musuh
no.1. Menurut al-Qaradawiy, globalisasi adalah suatu kenescayaan yang tidak
terelak, tetapi umat Islam tidak pula harus menyerah dan menerima apa adanya.
Beliau menyarankan agar umat Islam bersatu dan bertindak secara kolektif membentengi
aqidah, pemikiran dan jati diri kebudayaan mereka. Menurut al Qaradawiy,
masalah globalisasi harus ditangani dengan pendekatan wasatiyah, memanfaatkan
apa yang positif dan menolak segala yang negatif berbentengkan iman dan sikap
percaya diri. Umat Islam harus mempunyai agenda sendiri, iaitu penyejagatan
risalah yang sememangnya bersifat ‘alamiyyah.
(Al-Qaradawiy, Yusuf, 2000: 108-133).
Tajdid
dan Ijtihad: Sikap al-Qaradawiy
Berdirinya institusi yang dinamakan Markaz al-Qaradawiy li al-Wasatiyyat al Islamiyyat
wa al-Tajdid mengisyaratkan dengan jelas bahawa selain wasatiyyah, al-Qaradawiy
juga memberikan tumpuan kepada tajdid. Bagi gerakan Islam kontemporari yang
menangani pelbagai masalah dan realiti yang sentiasa berubah pesat, orientasi
tajdidi adalah suatu kemestian. Kegagalan melakukan tajdid dan pembaharuan akan
menjadikannya tidak relevan. Dalam kaitan ini gerakan Islam tidak hanya mendapat
manfaat dari pemikiran tajdidi al-Qaradawiy, tetapi juga mendapat panduan
bagaimana tajdid seharusnya dilaksanakan. Bukunya al-Fiqh al Islamiy bayna al-Asalat wa al-Tajdid sangat membantu
dalam memahami ciri-ciri ilmu fiqh, pengertian tajdid dan panduan melakukan
tajdid dalam bidang fiqh.
Tajdid jelas sangat terkait dengan
ijtihad yang juga suatu keperluan untuk menangani realiti-realiti baru hari
ini. Tetapi ijtihad bukan suatu yang mudah. Banyak persyaratan keilmuan dan
etika yang harus dipenuhi. Justeru, ijtihad adalah ilmu dan sekaligus amanah.
Dalam kenyataannya memang sering terjadi ijtihad yang terbabas dari landasan,
sejenis anarki ijtihad yang mengenepikan segala syarat dan ikatan. Untuk
mengawal ijtihad tanpa shurut dan quyud, tanpa qawa’id dan dawabit
itulah al-Qaradawiy menulis buku Al-Ijtihad
al-Mu’asir bayna al Indibat wa al-Infirat yang diterjemahkan ke bahasa
Indonesia oleh Abu Barzani dengan judul Ijtihad Kontemporer, Kode Etik dan
Berbagai Penyimpangan (1995). Selain membicarakan soal keperluan ijtihad masa
kini , jenis-jenis ijtihad (intiqa’I dan
insha’i), buku tersebut juga
membicarakan pelbagai penyimpangan dalam praktik ijtihad masa kini seperti
pengabaian nass, salah faham tentang
nass atau penafsiran nass yang
terkeluar dari konteks, menolak ijma`, kesalahan aplikasi qiyas, kegagalan
memahami realiti, dan pengutamaan maslahah sehingga mengenepikan nass.
Khatimah
Al-Shaykh Dr. Yusuf al-Qaradawiy
ternyata seorang tokoh unik, ilmuwan haraki, ulama mujtahid dan mujahid yang
mengakar di tengah umat. al-Qaradawiy bukan jenis `ulama' al-sultah yang sanggup menjustifikasikan kezaliman,
kemungkaran dan pengkhianatan atas nama agama. Beliau juga bukan jenis ulama
pengikut arus dan selera massa. Al-Qaradawiy berani bersetuju dengan siapa
sahaja, sebagaimana beliau juga berani berbeza dengan siapa sahaja dengan
segala risikonya demi pendapat dan pendirian yang diyakininya. Dengan autoriti,
integrity dan kredibiliti keulamaan dan kepemimpinannya al-Qaradawiy memang selayaknya
dihormati dan disegani. Bagaimanapun beliau tetap manusia biasa, boleh salah
dan boleh betul. Kerana itu setinggi mana pun penghormatan yang kita berikan
tidak harus sampai ke tahap mengkultus atau men-taqdis-kannya.
No comments:
Post a Comment