Tuesday, 29 January 2013

Memugar Pendidikan Keinsanan


MEMUGAR PENDIDIKAN KEINSANAN
Siddiq Fadzil
(Teks ucapan di Majlis Konvokesyen ke-20, Kolej Dar al-Hikmah,
di Dewan Besar Esset, Bangi, pada 19hb. Januari 2013)


Setiap kali diadakan majlis konvokesyen kita tidak pernah lupa mengingatkan seluruh warga Dar al-Hikmah tentang sejarah kelahiran institusi ini yang dilatari kesedaran perlunya mendirikan IPT alternatif di tengah krisis yang sedang melanda dunia pendidikan. KDH tidak lahir dari motif bisnes, ia tampil sebagai jelmaan idealisme dan cita-cita murni pemugaran insaniyyat al-insan pada saat pendidikan kehilangan esensinya sebagai proses penyempurnaan dan pengutuhan insan. Latar kesejarahan ini harus sentiasa segar dalam ingatan agar institusi ini tidak akan kehilangan arah terutama dalam era menggejalanya politisasi dan komersialisasi pendidikan yang semakin menjadi-jadi. Pentingnya kesedaran kesejarahan dalam konteks organisasi di sebut oleh sejarawan strategi bisnes dari Harvard, Alfred D. Chandler Jr., "How can you know where you're going if you don't know whre you've been?". (HBR, December 2012:50).

Menyedari hakikat KDH sebagai sebuah institusi perjuangan, maka konvokesyen dalam tradisi Dar al-Hikmah bukan sekadar perhimpunan ceremonial, tetapi lebih merupakan perhimpunan heroik yang kental dengan semangat jihad kependidikan. Memang, bagi kita pendidikan bukan sekadar sebuah projek, dan bukan juga sekadar sebuah aktiviti keorganisasian, tetapi lebih daripada itu pendidikan adalah al-jihad al-tarbawiy, suatu perjuangan yang hanya dapat dilaksanakan oleh mereka yang berjiwa dan berwatak pahlawan. Justeru, di ranah pendidikan kita harus melawan arus dehumanisasi yang menjelma dalam pelbagai kekuatan: pembodohan, pembutaan, pendangkalan, pembelengguan, pelecehan dan penurunan darjat keinsanan. Untuk membangun manusia yang terdidik rohani dan jasmani dengan seimbang dan terpadu kita harus melawan pemikiran sekularistik yang mempersepsikan manusia sebagai an earthly-bound man, makhluk ketanahan yang telah kehilangan dimensi kerohaniannya. Ternyata manusia dalam perspektif sekular bukan lagi insan dalam al-Qur'an yang dimuliakan dengan al-takrim al-Ilahiy dan diistimewakan dengan hembusan ruh Ilahi (al-nafkh al-Ilahiy).

Hakikat berlakunya krisis penghakisan ciri-ciri kemanusiaan dalam sistem pendidikan moden telah banyak diwacanakan, tetapi sebahagian para promoter pendidikan sekular terlalu sombong untuk mengakui adanya krisis kemanusiaan yang amat fundamental itu. Mudah-mudahan sikap "bodoh-sombong" mereka akan segera menurun dengan terbitnya buku Truth, Beauty, and Goodness Reframed: Educating for the Virtues in the Twenty First Century oleh Howard Gardner. Dalam buku tersebut tokoh pendidikan Harvard itu telah melakukan semacam koreksi terhadap idea-idea kependidikannya yang terdahulu yang sangat berorientasi materialistik dan pragmatik. Lewat karya terbarunya itu Gardner menggagaskan pendidikan yang lebih humanioristik dengan liputan yang lebih komprehensif merangkumi filsafat, psikologi, sejarah dan kebudayaan. Sebelum ini telah terbit buku Excellence without a Soul oleh Harry R. Lewis yang juga dari Harvard. Segala yang diungkapkan oleh kedua-dua tokoh dari Harvard itu dapat dianggap sebagai suatu kesaksian tentang masalah yang sedang membelit sektor pendidikan, khususnya di Amerika Syarikat, oleh orang Amerika Syarikat sendiri. Para pendukung pendidikan model Amerika boleh meremehkan suara Dar al-Hikmah, tetapi bagaimana mungkin mereka meremehkan idea dari Harvard, institusi yang menjadi kiblat mereka selama ini. Kesaksian oleh para ilmuwan Barat tentang dunia Barat ini mungkin mirip pemerian al-Qur'an (tentang Nabi Yusuf `a.s. dan isteri al-`Aziz):

                                                                 وشهد شاهد من أهلها

Seorang saksi dari keluarganya (sendiri) memberikan kesaksian 
surah Yusuf:26.

Keprihatinan terhadap isu insaniyyat al-insan dalam pendidikan bukan suatu yang mengada-ngada. Memang manusia sepanjang zaman sentiasa berhadapan dengan risiko kejatuhan martabat keinsanan dari ahsani taqwim merudum kepada asfala safilin. Satu-satunya kekuatan penyelamat dari bencana kemanusiaan tersebut adalah pendidikan yang berteraskan iman dan amal salih. Al-Qur'an sendiri menyebut manusia sebagai makhluk yang bersifat zaluman jahula. Ia zalim, dan yang pertama dizalimi adalah dirinya sendiri -- menjatuhkan martabat dirinya dari sebaik-baik kejadian menjadi serendah-rendah makhluk. Ia juga jahil, tidak tahu hakikat dirinya dan tidak tahu memelihara ketinggian martabat keinsanannya. Kerana itu tokoh-tokoh pendidikan dalam sejarah dan tradisi Islam umumnya memberikan tumpuan khusus pada persoalan insaniyyat al-insan. Dalam kaitan ini al-Sallabiy menyebut tentang pemikiran kependidikan al-Shaykh al-`Izz ibn abd al-Salam yang memusat pada isu insaniyyat al-insan, iaitu pendidikan yang berorientasi pemeliharaan dan pengembangan potensi dan ciri keinsanan secara utuh dan menyeluruh. (Al-Sallabiy, 2008:72-73). Dalam karya tulisnya Ahwal al-Nas ulama penyandang gelar Sultan al-`Ulama' itu mengungkapkan pendidikan rohaniah yang meliputi persoalan-persoalan tentang al-muraqabah, al-khawf, dan muhasabah dhatiyyah berasaskan hakikat keinsanan yang memang tahu tentang dirinya dan segala perlakuannya:

                            بل الإنسان على نفسه بصيرة

Bahkan manusia menjadi saksi atas dirinya sendiri
Al-Qiyamah:14.

Pendidikan kerohanian yang menekankan hubungan vertikal (hablun mina 'Llah) sedemikian itulah yang dapat membentuk watak dan akhlak mulia, memberikan kekuatan menghindari segala kekejian, menumbuhkan rasa damai dan bahagia dalam amal taqarrub kepada Tuhan, membangkitkan daya tahan menghadapi kesukaran, dan membina kesabaran menantikan ganjaran yang tertangguh. Pendidikan kerohanian yang sekaligus menekankan juga hubungan horizontal (hablun mina 'n-nas) dapat membina watak sosial yang sihat berasaskan nilai-nilai kasih-sayang, keadilan dan empati kemanusiaan. Kesedaran tentang spiritual intelligence tampaknya mulai tumbuh, termasuk di dunia bisnes dan pengurusan yang sudah mulai mewacanakan isu spiritual capital.

Pendidikan insaniyyat al-insan adalah pendidikan aktualisasi seluruh potensi keinsanan, termasuk potensi seni, imajinasi dan kreativiti. Manusia harus dididik mengapresiasi dan menikmati keindahan. Justeru, keindahan adalah nikmat kurnia Tuhan Yang Maha Indah. Keindahan tidak terbatas hanya pada yang bersifat hissiy (fizikal-material), tetapi juga yang bersifat maknawi dan rohani. Pendidikan seni harus dapat menumbuhkan daya apresiasi terhadap jamal (keindahan) ketuhanan yang terserlah pada Nama-Nama Indah-Nya (Asma'u 'Llahi 'l-husna) sehingga timbul rasa kagum dan terdorong untuk menghayatinya dalam batas keupayaan insaninya (al-takhalluq bi akhlaqi 'Llah). Dalam kaitan inilah seni dapat membantu pendidikan nilai-nilai murni al-ma`rufat yang pada hakikatnya merupakan puncak-puncak keindahan maknawi.

Manusia pada dasarnya adalah makhluk kreatif, yang kerana daya kreativitinya itulah ia layak menjadi khalifah dengan misi pengimarahan bumi -- memproduksikan khazanah manfaatnya yang terpendam, dan menyerlahkan keindahannya yang tersembunyi. Dilihat dari perspektif Islam, daya kreativiti dalam pengertian kemampuan menghasilkan suatu yang baru, asli, indah dan bermanfaat, bukan sekadar suatu keperluan dalam persaingan ekonomi global, malah suatu kemestian dalam pengaktualisasian misi kekhalifahan di bumi. Dunia hari ini sangat memerlukan idea-idea baru untuk melaksanakan pembangunan yang mampan (sustainable development) dan menyelesaikan pelbagai krisis yang sedang dialaminya. Segala masalah -- politik, ekonomi dan sosial -- akan dapat diatasi dengan lebih mudah dan cepat andainya wujud a healthy marketplace of ideas, sebuah pasar besar idea-idea baru yang segar dan bernas, hasil sumbangan kolektif masyarakat manusia yang kreatif dan berminda terbuka.

Malangnya, dunia seolah-olah sedang mengalami kemandulan idea, suatu bencana ketamadunan yang menjerumuskan umat manusia di pelbagai rantau ke dalam jurang petaka dan kemelut yang berlarut-larut: peperangan, krisis ekonomi, keruntuhan moral, bencana alam dan segala macam musibah lainnya. Demikianlah hakikatnya, negara sedigdaya Amerika Syarikat yang selama ini dianggap the world's sole superpower, the "new Rome" and the "indispensible country" juga tidak terkecuali dari bencana kemerosotan kreativiti. Majalah Newsweek, 19Julai 2010 mengangkat isu Creativity in America menerusi makalah panjang oleh Po Bronson dan Ashley Merryman berjudul, "The Creativity Crisis: for the first time, research shows that American creativity is declining. What went wrong -- and how we can fix it." Penulisnya belum dapat menyatakan secara pasti sebab terjadinya kemerosotan tersebut, tetapi menyebut kemungkinan antara puncanya adalah jumlah masa yang dihabiskan oleh anak-anak di hadapan TV dan bermain videogames, sedang rentang waktu sepanjang itu seharusnya digunakan untuk melakukan kegiatan-kegiatan kreatif. Sebab lain ialah ketiadaan creativity development di sekolah-sekolah. Kemampuan berkreasi rata-rata ditentukan semata-mata oleh nasib, "there's no concerted effort to nurture the creativity of all children.".

Menghilangnya dimensi insaniyyat al-insan dalam pendidikan hari ini memang semakin terasa. Ilmu-ilmu tentang kehidupan duniawi yang dalam tradisi Islam terpadu dengan `aqidah, syari`ah dan akhlak, kini bukan hanya semakin terlepas dari agama, malah semakin terpisah dari kemanusiaan. Seyyed Hossein Nasr menyebut ekonomi sebagai contoh ilmu yang dahulu terpadu dengan etik dan moral, tetapi kini telah terpisah, "when economics becomes a 'science' almost independent of human beings, dealing only with quantity without any regard for the qualitative aspects of life." (Nasr, Seyyed Hossein, 1993:244).

Keprihatinan terhadap gejala terisolasi dan terpisahnya ilmu ekonomi dari manusia dan kehidupan nyata telah disuarakan juga oleh Ronald Coase, professor emeritus di University of Chicago, ilmuwan senior yang pernah memenangi hadiah Nobel bidang ekonomi. Dalam tulisannya Saving Economics from The Economists beliau menyesali malang yang menimpa ilmu ekonomi yang tercabut dari realiti kehidupan, "The degree to which economics is isolated from ordinary business of life is extraordinary and unfortunate." Pada saat lahirnya ilmu ekonomi moden, Adam Smith malihatnya sebagai kajian tentang sifat dan sebab harta kekayaan bangsa-bangsa (a study of the "nature and causes of the wealth of nations"). Karyanya yang monumental, The Wealth of Nations dibaca oleh khalayak luas, termasuk ahli-ahli perniagaan sekalipun Smith secara terang-terangan mengecam mereka sebagai golongan yang tamak, berpandangan singkat dan pelbagai sifat negatif lainnya. Buku tersebut juga berjaya merangsang perdebatan di kalangan ahli-ahli politik tentang perdagangan dan dasar-dasar ekonomi umumnya. Ketika itu jumlah ahli ekonomi masih sangat sedikit dan mereka memerlukan khalayak ramai. Sehingga awal abad 20, Alfred Marshall masih dapat mempertahankan ilmu ekonomi sebagai kajian tentang harta kekayaan dan sebagai suatu cabang kajian tentang manusia (as "both a study of wealth and a branch of the study of man".). Dengan demikian ilmu ekonomi masih relevan dengan masyarakat manusia awam, juga sektor perdagangan dan perindustrian. Bagaimanapun selepas itu ilmu ekonomi mulai memperkukuh dirinya menjadi ikhtisas yang terpisah dari dunia ekonomi sebenar. Ahli-ahli ekonomi menulis untuk sesama mereka sendiri, seolah-olah tidak lagi memerlukan khalayak di luar lingkungan mereka. Gagasan-gagasan mereka semakin bersifat teoretikal, abstrak dan spekulatif sehingga sukar untuk dijadikan panduan bagi para usahawan dan pengurus dalam mengendalikan kegiatan perekonomian mereka. Akibatnya ekonomi diurus bukan dengan ilmu, moral dan etik, tetapi hanya dengan bakat, pengalaman dan pertimbangan peribadi pemimpin-pemimpin bisnes sendiri. Ketika dunia ekonomi ditimpa krisis, mereka tidak datang ke fakulti enonomi untuk mendapatkan panduan mengatasimya, sebaliknya mereka berpaut pada kuasa politik untuk mendapatkan pakej penyelamatan. Dalam era perkembangan ekonomi yang semakin mengglobal dan berasaskan ilmu (knowledge economy), dunia ekonomi memerlukan kekuatan ilmu, tetapi seperti yang disebut oleh Coase, "But knowledge will come only if economics can be reoriented to the study of man as he is and the economic system as it actually exist." (HBR, December 2012:36).

Terpisahnya ilmu ekonomi dari nilai-nilai moral kemanusiaan, dan pemencilannya dari realiti dunia ekonomi mengakibatkan tindak-tanduk para pelaku di sektor ekonomi tidak terkendali, dan akhirnya menjerumuskan negara raksaksa Amerika ke jurang krisis ekonomi yang berlarutan hingga ke hari ini. Yang tampak sebagai gejala krisis ekonomi itu pada hakikatnya adalah jelmaan suatu krisis yang lebih mendasar iaitu krisis nilai. Hakikat inilah yang diungkapkan oleh Jeffrey Sachs, profesor di Columbia University yang pada tahun 2004 dan 2005 disenaraikan oleh majalah Time dalam kelompok seratus orang paling berpengaruh di dunia. Dalam bukunya The Price of Civilization beliau menyebut krisis moral sebagai akar bencana ekonomi yang sedang menimpa Amerika. Katanya:

At the root of America's economic crisis lies a moral crisis: the decline of civic virtue among America's political and economic elite. A society of markets, laws, and elections is not enough if the rich and powerful fail to behave with respect, honesty, and compassion toward the rest of society and toward the world. America has developed the world's most competitive market societybut has squandered its civic virtue along the way. Without restoring an ethos of social responsibility, there can be no meaningful and suntained economic recovery.
(Sachs, Jeffrey, 2012:3).

Krisis ekonomi hanyalah akibat dari krisis yang lebih mendasar, iaitu krisis nilai moral di kalangan elit politik dan ekonomi. Ekonomi Amerika hanya untuk kepentingan segelintir kaum elit terutama golongan super-kaya, "Too many of America's elites -- among the super-rich, the CEOs, and many of my colleagues in academia -- have abandoned a commitment to social responsibility. They chase wealth and power, the rest of society be damned." (Sachs, Jeffrey, 2012:5). Demikianlah perilaku rakus dan serakah golongan elit Amerika, pemimpin-peminpin politiknya, tokoh-tokoh korporatnya, dan malah ahli-ahli akademiknya juga yang mementingkan diri, mengautt kekayaan dan membolot kekuasaan, tanpa kepedulian terhadap derita sengsara rakyat awam. Dalam konteks dominasi kaum elit yang telah menginjak-injak civic virtues, tidak akan berlaku pemulihan ekonomi, kecuali apabila nilai-nilai moral dan etos tanggungjawab sosial kembali didaulatkan. Pada hakikatnya citra buruk kaum elit itu bukanlah gambaran sebenar bangsa Amerika keseluruhannya. Menurut Sachs, rakyat awam Amerika rata-rata masih memiliki kekuatan moral: berfikiran luas dan waras, moderat, dan dermawan. Tetapi akibat keruntuhan institusi-institusi politik, mereka tidak dapat mengawal kesewenang-wenangan kaum elit.

Bencana yang menimpa suatu bangsa gara-gara perilaku bejat kaum elitnya, mengingatkan kita kepada sunnatu 'Lah tentang kehancuran bangsa-bangsa:

  وإذا أردنا أن نهلك قرية أمرنا مترفيها ففسقىا فيها فحقّ عليها القىل فدمّرناها تدميرا.

Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang yang hidup mewah di negeri itu (agar mentaati Allah, tetapi bila mereka melakukan kedurhakaan di dalam (negeri) itu, maka sewajarnya berlakulah terhadapnya perkataan (hukuman Kami), kemudian Kami binasakan sama sekali (negeri itu)
surah al-Isra':16

Untuk menangani masalah kesewenang-wenangan kaum elit seperti itu satu-satu-nya kekuatan yang dapat diharapkan adalah kuasa rakyat. Dalam kaitan inilah relevannya pendidikan kewarganegaraan yang berorientasikan pembinaan warganegara yang baik dan efektif. Rakyat perlu dididik menjadi warganegara yang bermaruah, bermoral, cerdas, kritis, bertanggungjawab dan berperikemanusiaan. Dengan demikian rakyat akan memiliki keupayaan bertindak mempertahankan hak-hak kemanusiaan dan kewarganegaraan mereka, dan sekaligus memiliki keberanian melawan segala bentuk pelanggaran civic virtues: kezaliman, keserakahan, kecurangan dan kesewenang-wenangan.

Menjayakan pendidikan insaniyyat al-insan ternyata tidak mudah, terutama dalam era kebangkitan ghairah materialistik, pragmatik dan utilitarian di sektor pendidikan. Ketika ini kita sedang menyaksikan kemunculan fenomenal institusi-institusi berjenama corporate university. Institusi-institusi pengajian tinggi tajaan badan-badan korporat ini lahir dari ketidakpuasan terhadap universiti-universiti tradisional yang dinilai gagal melahirkan tenaga kerja dengan ketrampilan yang sesuai dengan keperluan dunia keusahawanan. "Big companies are setting up university campuses all over the world to help produce the kinds of employees they most need." (Margolis, Mac., 2010: 41). Perkembangan IPT model universiti korporat begitu pesat sehingga disebut the fastest-growing sector in higher education, dan dijangka dalam waktu dekat jumlah pengambilan pelajarnya akan mengatasi universiti-universiti tradisional. Penubuhan universiti korporat memang ada justifikasinya, dan kekuatannya dalam bidang-bidang tertentu juga harus diakui; tetapi yang menimbulkan keprihatinan adalah orientasinya yang terlalu menumpu pada pembinaan tenaga kerja mengikut keperluan syarikat penajanya. Apakah ini bererti bahawa dimensi kemanusiaan, moral dan etik akan terkorban? Dalam isu ini kita berkongsi kekhuatiran dengan ahli-ahli akademik prihatin yang keberatan dengan orientasi yang terlalu pragmatik-materialistik, "Many traditional academics won't hear of putting 'university' and 'corporate' in the same sentence and claim that business is enslaving universities to the profit motive." (Margolis, Mac., 2010:42).

Sekadar selingan, kami sampaikan maklumat "pelik tapi benar" bahawa di daerah Surat Thani (Thailand Selatan), sejak 1957 telah berdiri sebuah institusi, Monkey Training College. Majalah Preferred, edisi Malaysia, jil.12, 2012, menyiarkan liputan tentang kolej tersebut yang menawarkan kursus melatih beruk memetik buah kelapa. Dengan jumlah pengambilan pelajar maksimum 10 ekor setiap kali pengambilan, para graduan MTC mudah mendapat pekerjaan, malah selalu menjadi rebutan para pemilik kebun kelapa. Pelajar-pelajar MTC menjalani latihan berdasarkan kurikulum yang bertahap, bermula dengan latihan asas bagaimana memulas buah kelapa hingga jatuh dengan menggunakan alat yang mudah. Ini diikuti dengan latihan amali memanjat pohon kelapa tiruan, setelah lulus barulah beranjak ke pokok yang asli. Subjek lain yang juga diajarkan ialah latihan amali pelbagai kemahiran termasuk cara melepaskan diri dari belitan tali dan bagaimana membezakan buah kelapa yang masak daripada yang belum. Jangka masa kursus ialah antara tiga hingga enam bulan mengikut kemampuan individual beruk. Pelajar-pelajar yang cemerlang meneruskan latihan penguasaan kemahiran-kemahiran lain termasuk bagaimana menaiki kenderaan (belakang motosikal atau kenderaan lain), juga bagaimana memasukkan buah-buah kelapa yang telah dipetik ke dalam guni. Beruk-beruk yang berkebolehan istimewa diberi pilihan untuk melanjutkan kursus di sekolah tinggi, dengan jaminan pihak pengurusan kolej, "we can teach your monkey practically anything you want it to do". (Khoo, Diana, Preferred, vol.12, 2012:37-38).

Maklumat selingan ini kami sampaikan bukan tanpa mesej. Mudah-mudahan ada yang sudi merenung persoalan yang berbangkit dari paparan kisah Monkey Training College tersebut. Andainya IPT hanya berorientasi penyiapan tenaga kerja yang trampil, dengan mengabaikan pendidikan keinsanan, lalu apa istimewanya sebuah universiti manusia berbanding sebuah pusat latihan haiwan mamalia?.

Pendidikan seharusnya tidak hanya menggarap persoalan skill atau kemahiran semata-mata, yang lebih penting adalah pembinaan watak (character building). Ketika ini persoalan otak dan watak muncul menjadi isu besar yang menyedut perhatian ramai, terutama selepas terjadinya beberapa tragedi ngeri yang melibatkan warga sekolahan. Beberapa bulan yang lalu masyarakat Indonesia digegarkan oleh serangkaian peristiwa "tawuran" pelajar atau perkelahian berdarah antara sekolah sehingga mengakibatkan sejumlah kematian. Sementara itu terjadi pula peristiwa penembakan brutal di Amerika yang mengorbankan puluhan jiwa. Seorang mahasiswa berusia 24 tahun, James Eagan Holmes tiba-tiba muncul di pentas pawagam Century Sixteen yang sedang menayangkan filem The Dark Night Rises. Senjata api di tangannya (pistol Glock caliber 40 dan senapang buatan Smith&Wesson AR-15) meledakkan tembakan bertubi-tubi menghabisi 12 orang dan melukai 58 orang yang sedang menonton tayangan perdana filem Batman tersebut. Yang menjadi persoalan, bagaimana mahasiswa berotak cerdas dan memiliki rekod akademik yang cemerlang itu boleh menjadi penjenayah seganas itu?

Tidak lama berselang terjadi lagi penembakan ngeri yang membunuh 20 orang murid darjah satu dan 6 orang guru Sekolah Rendah Sandy Hook, Newtown, Connecticut. Pelakunya, Adam Lanza, 20 tahun di katakan seorang penyendiri yang mengalami masalah kelainan jiwa. Tentu sahaja tragedi-tragedi berdarah yang menggemparkan itu membangkitkan keprihatinan pelbagai pihak, terutama mengenai biang penyebab perilaku teror seperti itu. Antara yang dituding sebagai penyebabnya ialah kelonggaran undang-undang pemilikan senjata api di Amerika syarikat. Turut disalahkan adalah industri perfileman yang banyak mengeluarkan filem-filem berunsur keganasan dan kekerasan. Selain itu ada juga yang menyingkap pengalaman kekerasan dalam sejarah bangsa Amerika, termasuk budaya cowboynya yang terus terlestari mewarnai perwatakan mereka.

Yang pasti, gejala (tawuran dan penembakan) tersebut jelas terkait dengan kegagalan pendidikan membina karakter bangsa. Segala yang terjadi itu hanyalah sebahagian kecil daripada harga yang harus dibayar kerana meremehkan insaniyyat al-insan, kerana terobsesi dengan kecerdasan intelek semata-mata, dan kerana mengabaikan pembangunan insan secara utuh dan menyeluruh meliputi kecerdasan spiritual, kecerdasan emosional dan kecerdasan sosial. Yang harus dibina bukan hanya generasi berotak, tetapi juga generasi yang berwatak dan berjati diri.

Pendidikan jati diri dan character building harus berasaskan nilai-nilai agama dan budaya sendiri, bukan dengan menyerap nilai-nilai tamadun asing. Pengalaman masa lalu mengajar kita bahawa penerapan nilai-nilai Barat seperti materialisme kapitalistik-individualistik dan yang sejenisnya telah merosak watak bangsa. Dua buah buku yang pada suatu ketika dipromosikan sebagai karya cemerlang pembangun watak bangsa, iaitu Revolusi Mental dan The Malay Dilemma, pada hakikatnya sarat dengan pemikiran kapitalisme politik Melayu yang menumbuhkan persekongkolan elit politik dengan elit ekonomi dalam keserakahan kapitalisme kroni. Dalam penilaiannya terhadap kedua-dua buah buku tersebut, Shaharuddin Maaruf mengatakan, "Revolusi Mental and The Malay Dilemma represented the thinking of Malay capitalism which has tasted political power. As a result, the works emphasise the interplay of political power and Malay capitalism, and can therefore be regarded as documents of Malay political capitalism." (Shaharuddin Maaruf, 1988:138-139). Demikianlah nilai-nilai asing telah membentuk watak rakus dan mementingkan diri di kalangan elit bangsa kita.

Yang kita inginkan bukan hanya generasi terpelajar, tetapi juga generasi terdidik yang berwatak insan ulu 'l-albab, penggabung zikir dan fikir, perenung dan pengagum ayat-ayat Tuhan, lalu insaf dalam khashyatu 'Llah. Justeru, bagi kaum ulu 'l-albab, insan bernurani dan berakal tinggi, kebenaran Ilahi adalah segala-gala. Mereka menjadi kuat dan berani kerana memiliki kebenaran. Untuk tampil sebagai manusia berwatak memang memerlukan keberanian terutama dalam era kebejatan etika dan keruntuhan integriti moral. Dalam gagasannya menghadapi abad 21, cendekiawan ulung Indonesia, Soedjatmoko mengaspirasikan generasi yang berwatak kompeten, berprinsip dan memiliki "keberanian hidup sebagai manusia berakhlak." (Soedjatmoko, 1991:103). Dalam nada yang hampir sama, Sasterawan Negara Usman Awang menyampaikan pesan kepada generasi Melayu abad 21 lewat bait-bait puisi berikut:

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu,
Masihkah tunduk tersipu-sipu?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan.
Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memikir ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka.

No comments:

Post a Comment