MUJAHADAH RAMADHAN: PENJANAAN DAYA JUANG
Dr. Siddiq Fadzil
Ramadhan dengan segala amal penghayatannya memberikan
sejenis pengalaman rohaniah yang unik dan istimewa. Kita semacam dalam
keasyikan menjalani pelbagai amal yang disebut ihya' Ramadhan, sehingga peralihan waktu dari hari ke hari terasa
begitu cepat. Andainya Ramadhan itu suatu deraan, tentu perjalanan waktunya terasa
lambat dan panjang. Mungkin itulah yang namanya kelazatan ibadah atau ladhdhatu 'l-`ibadah. Mudah-mudahan kita
dapat menikmati tahap kelazatan yang setinggi-tingginya.
Selain itu, kita juga dapat merasakan bangkitnya
motivasi dari pedalaman hati nurani untuk melakukan self-improvement, meningkatkan kualiti diri menerusi penghayatan
nilai-nilai unggul yang terumus dalam istilah inklusif taqwa. Memang sudah selayaknya bulan ini disebut madrasatu Ramadan, persekolahan Ramadhan
yang intensif, padat dan terfokus pada komponen-komponen utama pendidikan
nabawi: tilawah, tazkiyah dan ta`lim
(3T).
Sungguh Allah telah memberi kurnia kepada orang-orang yang beriman
ketika Allah mengutus di antara mereka seorang Rasul dari golongan mereka
sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah, membersihkan (jiwa)
mereka, dan mengajarkan kepada mereka al-Kitab dan al-Hikmah. Dan sesungguhnya
sebelum (kedatangan Nabi) itu, mereka adalah benar-benar dalam kesesatan yang
nyata.
(Ali-‘Imran: 164)
Hari-hari Ramadhan sedapat mungkin kita padati dengan
amal yang meliputi tiga tonggak misi tarbawi tersebut: tilawah yang kita hayati dengan amal tadarrus, membaca ayat-ayat kitab suci Ilahi secara yang lebih
serius dan intensif; tazkiyah yang
kita hayati dengan amal pemurnian dan penyihatan hati serta peningkatan
kewaspadaan batin demi menghindari hal-hal yang mencemarkan kejernihan hati
yang sedang berpuasa; sementara ta`lim pula kita hayati dengan pelbagai
kegiatan keilmuan -- ceramah, taklim, tazkirah dan yang sejenisnya.
3T adalah gabungan padu kekuatan transformatif (quwwah taghyiriyyah), pencetus perubahan
mendasar yang ditandai perbezaan nyata antara sebelum dengan sesudahnya. Kata min qabl… (meskipun sebelumnya…) dalam
ayat tersebut adalah kata yang kental dengan makna transformasi, radical departure, perubahan radikal
kaum mukminin generasi nabawi - dari gelita kesesatan kepada benderang cahaya
kebenaran. Memang al-Rasul s.`a.w. adalah model terunggul pemimpin
transformatif yang melahirkan umat baru, umat yang memiliki segala ingredients
untuk memimpin dan menyelamatkan dunia.
Umat baru tersebut adalah generasi pejuang yang setia
bersama Nabi s.`a.w., responsif terhadap perintah Allah dan Rasul-Nya dalam
keadaan bagaimana sekalipun, termasuk ketika menempuh kegawatan sa`at al-`usrah melawan gempuran musuh.
Demikianlah kualiti para lulusan madrasatu
Muhammad, persekolahan nabawi Pembina tough
generation, generasi yang tangguh dan perkasa. Mereka bukan generasi yang
dimanjakan dalam keadaan serba selesa, tetapi generasi yang dididik dengan mujahadah, hempas pulas perjuangan
melawan hawa-nafsu. Falsafahnya mudah: jika mampu mengalahkan nafsu, akan mampu
mengalahkan yang lain-lain; sebaliknya jika gagal melawan nafsu, takkan berdaya
menghadapi selainnya.
Mereka tidak hanya berjihad dalam erti tampil di medan
tempur, lalu pulang setelah musuh dapat dikalahkan. Memang jihad juga
memerlukan pembinaan watak pejuang dan fighting
spirit yang tinggi. Tetapi mujahadah adalah perjuangan dalaman yang berterusan,
dilaksanakan sepanjang masa, diulang-ulangi tanpa henti. Demikianlah makna
mujahadah, kata yang terbentuk mengikut wazan
mufa`alah. Memang kata tersebut mengandungi makna perulangan -- al-tikrar marratan ba`da ukhra. Justeru,
musuh di medan tempur tidak akan bangkit setelah terpenggal kepalanya, tetapi
lain halnya dengan musuh yang bernama hawa nafsu, sekali tumbang tidak bererti
segalanya sudah berakhir. Biar berapa
kali tumbang, ia tetap bangkit kembali.
Ternyata mujahadah
adalah antara muatan madrasatu Ramadan
yang paling kental. Bukankah sepanjang bulan ini urusan besar kita adalah
melawan? Melawan nafsu, dan melawan kebiasaan. Kerana perlawanan itulah
segalanya jadi berubah -- ibadat, makan, tidur, kerja harian, watak dan
perilaku, segalanya berubah sesuai dengan semangat Ramadhan. Dan ternyata kita
sebenarnya mampu berubah, tetapi bukan berubah sekadar untuk berubah. Berubah
dalam konteks mujahadah adalah untuk
menjadi almu'min al-qawiy (mukmin
yang kuat), tough generation yang
daya juangnya tak terkalahkan.
Mujahadah adalah salah satu teras pendidikan nabawi yang
terbukti telah melahirkan generasi tangguh yang sanggup melawan ribut, berani
menentang badai. Mereka adalah generasi yang telah menyebatikan mujahadah menjadi cara hidup hingga
mendarah daging, bergerak bersama denyut nadi, bergetar bersama degup jantung.
Pendidikan mujahadah telah melahirkan
pahlawan segagah `Ali (k.w.), pemuda berusia 20 tahun yang menyanggupi tugas
mempertaruhkan nyawa menempati kamar bahaya (tempat tidur al-Rasul s.`a.w.)
dalam peristiwa Hijrah. Bukan beliau tidak tahu risiko menempati kamar yang menjadi
sasaran mata liar kumpulan teroris Quraysh, tetapi tetap disanggupinya dengan rela
kerana pendidikan mujahadah telah
melumpuhkan nafsu mementingkan diri dan keinginan bersenang-senang. Orang yang
dikuasai nafsu takkan sanggup mengambil risiko seberat itu. Nafsulah yang
sebenarnya menyebabkan seseorang menjadi pengecut. `Ali (k.w.) tidak takut
kerana beliau adalah pahlawan yang terbina dalam pendidikan mujahadah. Pada suatu ketika beliau
ditanya bagaimana perasaannya pada malam bahaya tersebut, katanya, "Itulah
malam paling damai pernah kurasakan sepanjang hayatku".
Pendidikan mujahadah
juga telah menampilkan wanita pejuang sehebat Asma' bint Abi Bakr (r.`a.).
Dalam peristiwa Hijrah beliau diberi tugas menghantar bekalan makanan ke Gua Thawr,
tempat persembunyian al-Rasul (s.`a.w.) dan pendamping setianya Abu Bakr al- Siddiq
(r.`a.). Tugas ini juga tidak kurang berat dan bahayanya, mengingat bahawa
selama tempoh persembunyian tersebut pihak Quraysh menjalankan operasi
besar-besaran memburu Junjungan (s.`a.w.). Untuk melaksanakan tugas tersebut
Asma', wanita muda berusia 23 tahun yang sedang sarat mengandung (7 bulan) itu
harus berjalan kaki setiap hari sejauh sekitar 5 kilometer, terdedah kepada
risiko tertangkap di tengah maraknya operasi jahat Quraysh. Dari mana datangnya
kekuatan dan keberanian luar biasa wanita muda
tersebut melaksanakan tugas berat dan berbahaya
seperti itu? Dari mana lagi kalau bukan dari pendidikan mujahadah, melawan nafsu mementingkan diri, mengenyah keinginan hidup
bersenang-senang. Justeru, pendidikan mujahadah telah menjadikan Asma' bint Abi
Bakr (r.`a.) seorang tough lady
dengan keluarbiasaan yang mencengangkan orang sepanjang sejarah.
Sesungguhnya pendidikan mujahadah telah menciptakan umat dan tamadun yang religious, bersih dan berintegriti moral
yang tinggi. Demikianlah hakikatnya sebagaimana yang kita saksikan pada catatan
sejarah umat generasi seratus tahun pertama (dari bi`thah hingga ke pertengahan era Umawi). Sepanjang tempoh tersebut
hukum hudud zina hanya dilaksanakan sebanyak enam kali, walhal pada tahun-tahun
menjelang pengutusan al-Rasul s.`a.w. kota Makkah merupakan sarang budaya
maksiat. Di sana-sini berkibar bendera merah, yang menandakan bahawa di situ
tersedia pelayanan seksual bagi yang menginginkannya. Sementara itu hukum hudud
ke atas pencuri hanya dilaksanakan sebanyak empat kali sepanjang tempoh seratus
tahun tersebut, walhal jenayah rompak samun memang berleluasa dalam masyarakat
Arab pra-Islam.
Masyarakat yang mengamalkan cara hidup mujahadah adalah masyarakat yang
beradab, damai dan santun. Diriwayatkan bahawa setelah dua tahun menduduki
jawatan Hakim, `Umar ibn al-Khattab menemui Khalifah Abu Bakr (r.`a.) memohon untuk
mengundurkan diri kerana sepanjang tempoh tersebut tidak siapa pun datang
mengadukan sebarang pertikaian.
Sempena Ramadhan bulan intensifikasi mujahadah wajar kita merenung isu ini
secara serius, bagaimana mengembalikan mujahadah ke ranah pendidikan umat, dan mengembalikan
mujahadah sebagai bahagian integral cara hidup kaum Muslimin. Sikap serius
dalam isu ini akan membuka pelbagai jalan penyelesaian.
Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami,
benar-benar akan kami tunjukkan mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah
benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.
(Al-Ankabut: 69)
No comments:
Post a Comment