Thursday, 2 August 2012

Tazkirah Ramadhan


KEKUATAN TRANSFORMATIF 
SEBUAH KITAB SUCI

Oleh: Dr Siddiq Fadzil


Ramadhan dengan segala kelainan dan kepelbagaian amal intensifnya telah mencetuskan suatu momentum perubahan. Momentum ini seharusnya dimanfaatkan untuk merealisasikan self-improvement yang berterusan. Untuk itu kita memerlukan kekuatan motivasi yang berkelanjutan. Andainya memang itu yang kita cari, satu-satunya sumber pencetus perubahan bertenaga mukjizat, tidak lain adalah Kitabu 'Llah. Sebagai mukjizat agung al-Qu'ran memang cukup menakjubkan. Kemukjizatannya meliputi pelbagai dimensi termasuk dimensi saintifik, kebahasaan dan kesasteraan. Tetapi yang lebih penting daripada semuanya ialah kekuatan daya rubahnya, kekuatan transformatif atau qudrah taghyiriyyahnya. Khalayak pembaca yang serius akan terkesan dengan ayat-ayatnya dan seterusnya mengalami perubahan yang mendasar pada dirinya, dan dari segala seginya - worldviewnya, sistem nilainya, pemikirannya dan seluruh watak serta perilakunya. Jelmaan paling sempurna transformasi Qur'ani adalah Nabi s.'a.w. sendiri, Muhammad penyandang gelar al-Amin yang mendapat pengiktirafan dari langit sebagai berperibadi khuluqin 'azim (pekerti agung), peribadi terjemahan nilai-nilai Qur'ani (kana khuluquhu ‘l-Qur’an). Kekuatan impak dan daya rubah al-Qur'an diberikan pemerian secara simbolik dalam surah al-Hashr:21. 

Sekiranya Kami turunkan al-Qur’an kepada sebuah gunung. Pasti kamu akan melihatnya terpecah belah disebabkan takut kepada Allah. Dan perumpamaan itu Kami buat untuk manusia agar mereka berfikir.


Memang matlamat al-Qur'an adalah untuk menciptakan perubahan dalam erti transformasi kemanusiaan dan anjakan besar-besaran - radical departure dari kegelapan kepada kecerahan. Transformasi Qur'ani yang paling fenomenal dalam sejarah adalah generasi sahabiy yang disebut oleh Sayyid Qutb sebagai al-jil al-Qur'aniyyy al-farid atau generasi Qur'ani yang unik itu. Memang keunikannya cukup menyerlah: sejumlah tokoh kelas dunia muncul dalam jumlah yang ramai, pada satu masa, di satu tempat. Sebagai generasi era penurunan wahyu yang berinteraksi dengan al-Qur'an secara intensif, mereka adalah jelmaan langsung proses transformasi Qur'ani. 'Umar ibn al-Khattab r.'a. dapat ditunjuk sebagai manusia yang mengalami transformasi diri secara radikal dan semerta sebaik sahaja mendengar dan membaca ayat-ayat al-Qur'an (surah Taha). Demikianlah, beberapa ayat sahaja cukup untuk merubah pendirian seorang yang terkenal dengan sifat kerasnya. Peristiwa pengislaman 'Umar ibn al-Khattab seolah-olah membawa pesan bahawa manusia mana pun, sekeras mana pun, dan serosak mana pun, tidak ada yang tidak dapat dirubah oleh al-Qur'an. Demikian juga keadaan seperti apa pun, biar seburuk mana pun, dan separah mana pun, tidak ada yang tidak dapat dirubah oleh al-Qur'an. Tenaga transformatif al-Qur'an telah menciptakan "'Umar baru" yang secara dramatik mengubah sikap beriman dengan Allah dan Rasul-Nya, melafazkan kalimat kesaksian shahadatayn dengan segala implikasinya -- memeluk Islam secara kaffah. Ia adalah keputusan paling besar dalam hidupnya, keputusan penentu untung nasib masa depannya sebagai manusia. Dalam tempoh sedemikian singkat, al-Qur'an telah memberikannya keyakinan dan keberanian membuat keputusan sebesar dan sepenting itu.

Al-Qur'an dengan kekuatan transformatifnya yang sedemikan itu disebut juga dengan kata ruh (jiwa/roh) dan nur (cahaya) seperti yang dapat ditemukanpada ayat 52 surah al-shura,

Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) - al-Qur'an - sebagai roh (yang menghidupkan hati) dengan perintah Kami; engkau tidak pernah mengetahui (sebelum diwahyukan kepadamu): apakah Kitab (al-Qur'an) itu dan tidak juga mengetahui apakah iman itu; akan tetapi Kami jadikan al-Qur'an: cahaya yang menerangi; Kami beri petunjuk dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) adalah memberi petunjuk dengan al-Qur'an itu ke jalan yang lurus.
Al-Shura:52

Dengan menyebutnya sebagai ruh, al-Qur'an adalah bagaikan roh yang menyerap lalu menghidupkan hati yang tadinya mati, tidak responsif kepada rangsangan kebenaran dan kemakrufan, tidak reaktif terhadap gangguan kebatilan dan kemungkaran. Kata roh selalu terkait dengan fungsi menghidupkan. Justeru, al-Qur'anlah yang menjadikan hidup ini bererti dan bernilai. Tanpa al-Qur'an "hidup" manusia adalah kesia-siaan belaka, kosong melompong dari pangkal hingga ke hujungnya. Al-Qur'an juga disebut nur, cahaya yang tembus ke dalam hati, lalu memberikan pencerahan sehingga segalanya tampak dalam wujud hakikinya, yang benar jelas benarnya, dan yang. batil jelas batilnya. Demikianlah, apabila seseorang itu telah mengalami pencerahan Qur'ani ia melihat segala sesuatu dengan hati nurani (hati yang telah menerima pancaran nur Qur'ani). Suluhan wahyu Ilahi memungkinkannya melihat dengan sejelas-jelasnya, kerana segala kegelapan dan kekaburan telah sirna dalam benderang cahaya Qur'ani. Memang al-Qur'an adalah pembuka babak baru dalam hidup manusia. Nabi s.'a.w. sendiri tidak terkecuali. Sebelum penurunannya Junjungan pun tidak tahu al-kitab (al-Qur'an) itu apa, dan al-iman itu apa. Al-Qur'anlah yang melakukan anjakan dari gelita kejahilan kepada cahaya pengetahuan. Tepat sekali apabila al-Qur'an disebut juga dengan kata al-Furqan yang secara harfi bererti pembeza. Dalam realiti sejarahnya, memang al-Qur'an terbukti sebagai kekuatan pembelah dua zaman: zaman kuno era jahiliah dan zaman baru era Islam. Sebagai nur, al-Qur'an adalah kekuatan pencerahan yang mengakhiri zulumat kekarutan dan kecarutan jahiliah, dan memandu ke arah pembangunan tamadun insani-Islami di bawah suluhan wahyu llahi.

Demikianlah hakikat al-Qur'an itu selamanya, kekuatan transformatifnya tetap utuh sepanjang zaman. Nasib malang yang menimpa umat Islam zaman ini bukan kerana al-Qur'an telah kehilangan daya rubah, tetapi salah umat sendiri yang gagal memanfaatkan tenaga mukjizat kitab suci tersebut. Apa yang terjadi kepada generasi hari ini adalah seperti yang dikeluhkan oleh al-Shaykh Muhammad al-Ghazali, “umat silam membaca al-Qur'an lalu terangkat mencapai piawainya, tetapi kita hari ini membaca al-Qur'an lalu menariknya turun searas dengan  kerendahan standard kita”. Dalam kaitan inilah perlunya pengkisahan tentang bagaimana umat dahulu menanggapi dan menyikapi al-Qur'an'

Al-Qur,an adalah kalamu ‘LIah, bicara llahi. Sebagai bicara atau percakapan tentunya tidak terlepas dari tujuan agar ia difahami maksudnya. Demikianlah seharusnya al-Qur'an dipersepsi dan disikapi, tidak hanya dibaca lafaznya, tetapi lebih penting lagi harus difahami maksudnya dan dilaksanakan kehendaknya. Kerana itu yang wajib  dilakukan tidak hanya tilawah (pembacaan) tetapi juga tadabbur atau perenungan terhadap makna di balik kata, termasuk semangat yang tersirat. Menangkap yang tersirat memang cukup penting kerana biasanya yang tersirat jauh lebih luas daripada yang tersurat. Banyaknya pengulangan kata tadabbur dalam al-Qur’an dapat diertikan sebagai tuntutan melakukannya. Kerana itu dalam amalan Rasulullah (s.'a.w.) dan para sahabah, al-Qur’an tidak hanya dibaca sebanyak mungkin, tetapi juga direnung maksudnya sedalam mungkin. Tetapi ada ketikanya tidak banyak ayat-ayat yang mereka baca, iaitu apabila mereka merasa amat terkesan dengan sesuatu ayat tertentu, lalu mereka larut dalam tadabbur berjam-jam lamanya. Demikianlah-seperti yang terjadi kepada Rasulullah (s.’a.w.) yang semalaman terpaku pada ayat 118 surah al-Ma’idah,

Jika Engkau menyiksa mereka, maka sesungguhnya mereka adalah hamba hamba-Mu, dan jika Engkau mengampuni mereka, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Perkasa,  Maha Bijaksana.

Tidak dapat diduga hingga sejauh mana Junjungan dibawa oleh ayat tersebut. Daya renung seorang nabi tentunya jauh lebih dalam dan lebih tajam berbanding pembaca awam. Yang pasti Junjungan begitu terkesan dan terharu dengan .nukilan kata Nabi ‘Isa ‘a.s. yang menyerahkan sepenuhnya kepada Allah untung nasib umat yang melakukan syirik (mereka-reka faham trinity). Memang cukup mengharukan betapa sopan dan halusnya bahasa seorang nabi kepada Tuhannya. Bukan  tidak tahu bahawa Allah tidak mengampunkan dosa syirik, tetapi Nabi ‘Isa ‘a.s. tetap rela dengan apa sahaja ketetapan Tuhan, meskipun andainya Tuhan mengampunkan mereka. Disebalik ungkapan ayat tersebut tersirat sikap pengabdian, tunduk penuh rela dan pasrah penuh ridha kepada Allah. Andainya Tuhan menyiksa pelaku kejahatan, itu adalah keadilan-Nya; dan andainya Tuhan  mengampunkannya (meskipun ia kafir-musyrik), itu adalah kekuasaan dan kebijaksanaan-Nya. Dengan Kekuasaan dan Keperkasaan-Nya Allah boleh mengazab atau memaaf sesiapa yang dikehendaki-Nya; dan dengal Kebijaksanaan-Nya Allah dapat bertindak dengan tepat. Justeru, Tuhan adalah al-Hakim (Maha Bijaksana), dapat melihat sesuatu yang makhluk tidak mampu melihatnya. Bagi pembaca awam begitulah kira-kira mafhum ayat tersebut, tetapi bagi seorang nabi tentu lebih jauh daripada itu kerana daya renung profetis mampu tembus hingga ke lapisan paling dalam. Demikianlah semalaman entah berapa ratus atau ribu kali Junjungan S.’a.w. mengulang-ulangi pembacaan ayat tersebut, dan merenung maksudnya sejauh yang terjangkau. Jelas, Junjungan s.’a.w. sangat terkesan dengannya.

Proses interaksi dengan al-Qur’an harus bermula dengan tilawah (pembacaan), diikuti dengan tadabbur (perenungan) dan seterusnya terhasillah ta’aththur (terkesan). Dalam pengalaman seseorang pembaca al-Qur’an, ketika melintasi ayat demi ayat, ada ketikanya ia bertembung dengan ayat yang sungguh touching, memberikan sentuhan yang membekas di hati. Apabila keadaan seperti itu terjadi, biasanya ia akan mengulangi-ulangi pembacaannya, berusaha menyelami maksudnya sedalam mungkin, menghayati sentuhannya dan memberikan sahutan yang sesuai dengan mafhum ayat – do’a, isti’adhah, sujud dan sebagainya. Dalam kaitan ini terdapat catatan tentang Asma’, r.’a. yang dikunjungi oleh seseorang ketika beliau kebetulan sedang membaca ayat 27 surah al-Tur,

Maka Allah memberikan kurnia kepada kami dan Memelihara kami dari azab neraka.

Asma, membaca ayat tersebut berulang-ulang, dan setiap bacaan diikuti dengan do’a. Tidak pasti berapa lama matanya terpaku pada ayat tersebut, yang jelas tetamunya berasa kelamaan menunggu sehingga sudahnya memutuskan untuk pergi ke pasar dahulu dengan cadangan nanti akan kembali menemui Asma’ setelah selesai urusan di pasar. Seperti yang direncanakan ia datang semula sekembalinya dari pasar, tetapi ketika itu Asma’ masih lagi seperti tadi, mengulang-ulangi pembacaan ayat yang sama sambil berdo’a. Peristiwa tersebut memberikan gambaran betapa terkesannya Asma’ dengan ayat al-Tur yang mengkisahkan tentang percakapan penghuni syurga, bahawa semasa di dunia, ketika masih bersama keluarga, mereka sangat takut dengan siksa neraka. Kerana ketakutan di dunia itulah maka Allah menyelamatkan mereka di akhirat.

Generasi silam yang telah mengalami transformasi Qur’ani itu membaca al-Qur’an bukan sekadar untuk mencari pahala. Lebih daripada itu mereka membacanya untuk mendapatkan petunjuk, bagaimana harus bersikap dan bagaimana harus bertindak dalam segala urusan. Begitulah mererka dididik oleh al-Rasul al-murrabi  (Rasul-pendidik) s.’a.w. yang memang ditampilkan sebagai “Qur'an hidup". Sikap dan tindakan Junjungan dalam segala aspek kehidupannya, semuanya terpola dan terbentuk dalam acuan Qur’ani. Dalam keadaan tegang dan genting bagaimana sekalipun, Nabi s.’a.w. tidak bersikap atau bertindak emosional, sebaliknya Junjungan tetap dipandu oleh petunjuk al-Qur’an. Demikianlah seperti yang dapat disaksikan dalam peristiwa ketika Junjungan diprotes oleh seorang dari kaum Ansar yang tidak berpuas hati dengan cara Junjungan mengagih-agihkan habuan di kalangan umat. Protes tersebut diucapkan dengan bahasa yang sangat kasar dan menyakitkan, “Ini bukan pengagihan yang dilakukan kerana Allah”. Wajah Rasulullah s.’a.w. serta merta memerah, tetapi untuk menyikapi provokasi seperti itu Junjungan mengambil iktibar dari pengalaman pahit rasul-rasul terdahulu seperti yang diwahyukan Allah kepadanya. Dengan begitu Junjungan dapat bertenang dan memperlihatkan sikap sabarnya sambil berkata, “Semoga Allah merahmati Musa, sesungguhnya ia telah disakiti lebih daripada ini, tetapi ia tetap sabar!”. Peristiwa itulah yang diisyaratkan dalam surah al-Ahzab:69,

Wahai orang-orangyang beriman! Janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang menyakiti Musa, maka Allah membersihkannya dari tuduhan-tuduhan yang mereka lontarkan. Dan dia seorang yang mempunyai kedudukan terhormat di sisi Allah.

Banyak riwayat yang dikaitkan dengan cara mereka menyakiti Musa ‘a.s. termasuk memfitnahnya dengan tuduhan zina. Ia adalah sebahagian daripada konspirasi yang didalangi oleh Qarun. Dikatakan bahawa Qarun telah mengupah seorang wanita untuk membuat dakwaan bahawa Musa telah berzina dengannya. Dalam perhimpunan besar Bani Isra’il yang ditaja oleh Qarun, wanita tersebut dihadirkan untuk membuat pengakuan palsu tersebut. Tetapi Allah menggerakkan hati wanita tersebut agar berkata benar, tidak mengikut skrip yang disediakan oleh para konspirator. Dengan demikian Allah membersihkan nama Musa (‘a.s.). Kiranya dapat dibayangkan betapa sakit dan tertekannya Musa, seorang nabi dituduh melakukan skandal moral sekeji itu. Entah berapa lama fitnah yang menyakitkan itu berlarutan sebelum wanita tersebut membuat pengakuan apa yang sebenarnya terjadi. Kisah kesabaran Musa ‘a.s. menjalani ujian getir seperti itu memang seharusnya menyuntikkan semangat ketahanan dalam menghadapi sebarang provokasi dan fitnah. Kesabaran dan ketenangan dalam suasana sedemikian adalah kekuatan yang tak tergantikan.

Al-Qur’an benar-benar diangkat sebagai kitab petunjuk yang sentiasa dirujuk ketika hendak memutuskan sesuatu pendirian atau tindakan. Abu Talhah r.’a. adalah nama salah seorang sahabiy yang meninggalkan kisah menarik tentang sikap komited terhadap al-Qur’an. Pada satu ketika, apabila pemerintah mengisytiharkan kerahan tenaga umat berjihad di medan tempur, beliau membaca ayat 4l surah al-Tawbah: Berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan mahupun dengan rasa besar, dan berjihadlah dengan harta dan jiwamu di jalan Allah, yang demikian ita adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui. Selepas merenung ayat tersebut kata demi kata, beliau memanggil anak-anaknya berhimpun lalu mengatakan bahawa lewat ayat tersebut Tuhan memerintahkan semua orang tua dan muda agar bangkit berjihad. Abu Talhah seterusnya meminta anak-anaknya segera menyiapkan segala keperluan untuknya kerana beliau akan menyertai keberangkatan para mujahidin ke medan perang. Tetapi anak-anaknva cuba menahan ayah mereka (yang sudah berusia lanjut itu) daripada ikut berangkat, “Semoga Allah merahmati ayah, ayah telah mula berjuang (berperang) bersama Rasulullah s.'a.w. hingga Junjungan wafat, kemudian ayah berjuang pula bersama Abu Bakr r.’a. hingga beliau wafat, dan seterusnya ayah berjuang lagi bersama ‘Umar (r.’a) hingga hingga ke akhir hayatnya.. Cukuplah, kali ini biar kami yang berperang menggantikan ayah”. Tetapi si ayah tetap berkeras (kerana ayat al-tawbah yang dibacanya itu tidak memgecualikan sesiapa, termasuk orang tua). Tanpa bertangguh-tangguh lagi beliau bergegas bersama-sama menaiki kapal yang sudah disiapkan untuk memberangkatkan para mujahidin. Takdir menentukan ajalnya sampai ketika dalam pelayaran menuju medan jihad. Tetapi jenazahnya tidak dapat dikebumikan segera kerana kapal sudah berada jauh di tengah lautan. Hanya setelah sembilan hari baru ditemukan sebuah pulau. Di sanalah ia dikebumikan. Ada suatu keajaiban pada jenazah manusia Qur’anik ini. Setelah sembilan hari menjadi mayat, tubuhnya tetap utuh tidak berubah (tidak reput atau membusuk). Demikianlah Tuhan memuliakan manusia Qur’ani yang berfikir dan bertindak secara al-Qur’an.

Bagi generasi silam, al-Qur’an adalah rujukan menilai diri. Dengan gayanya yang tersendiri al-Qur’an memberikan semacam check-list yang memungkinkan seseorang menjadi tahu diri. Al-Ahnaf ibn Qays (seorang dari golongan tabi'in) tersentak saat membaca ayat l0 surah al-anbiya’ yang menyatakan bahawa kita semua disebut dalam al-Qur'an (fihi dhikrukum), dengan pengertian bahawa di dalamnya disebut sifat dan ciri pelbagai golongan di kalangan manusia. Siapa yang tidak ingin tahu bagaimana dirinya disebut dalam al-Qur’an? Dernikianlah kalimat Qur’ani fihi dhikrukum (di dalamnya ada pemerian tentang kamu) telah menggerakkan al-Ahnaf ibn Qays mencari dirinya dalam al-Qur’an, dari surah ke surah, dari ayat ke ayat. Ketika bertembung dengan ayat 145 surah al-Nisa’Sungguh, orang-orang munafiq itu (ditempatkan) pada tingkat paling bawah dari neraka. …”, spontan ia berkata, “Itu bukan aku! Aku tidak termasuk ke dalam golongan itu”. Setelah itu di lanjutkan lagi perjalanannya mencari diri hingga bertembung pula dengan ayat 2 surah al-Anfal, “Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementar hatinya dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, bertambah (kuat) imannya dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakkal”. Ia terpegun menatap kalimat-kalimat tersebut, dan kemudiannya dengan rasa sedih dan kesal berkata, “Itu juga bukan aku! Aku tidak termasuk kumpulan itu”. Pencariannya diteruskan lagi hingga bertembung pula dengan ayat 102 surah al-Tawbah, “Dan (ada pula) orang lain yang mengakui dosa-dosa mereka, mereka mencampuradakkan pekerjaan yang baik dengan pekerjaan lain yang buruk. Mudah-mudahan Allah menerimu taubat mereka. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang”. Seperti sebelumnya, matanya terpaku pada ayat tersebut. Di amat-amatinya kata demi kata. Kali ini al-Ahnaf yakin, ia telah menemukan dirinya pada ayat tersebut. “Tidak salah lagi, akulah itu! Aku tergolong dalam kelompok itu”. Demikianlah, generasi silam membaca al-Qur’an untuk melihat dan menilai diri, tidak seperti kebanyakan umat sekarang yang hanya nampak orang lain ketika membaca al-Qur’an, dan seterusnya menggunakan ayat-ayat Tuhan untuk menjustifikasikan keinginan dan kepentingannya.

Andainya kita serius ketika melafazkan kata-kata perubahan, reformasi, transformasi dan lain-lain yang seerti, maka ia harus disemangati oleh al-Qur’an, mukjizat perubahan yang telah teruji. Ia harus bermula dengan gerakan massal kembali kepada al-Qur’an dengan pengertian membaca, memahami dan menghayatinya. Tanpa pendasaran pada al-Qur’an kata perubahan tidak akan lebih daripada sekadar satu lagi slogan yang akan segera terpelanting diasak slogan baru yang akan dicipta. Perubahan dalam erti yang setulennya harus bermula dengan pemasyarakatan gaya hidup Qur’ani. Masyarakat yang ketagihan hiburan pesta-pestaan harus dibawa kembali mempelajari al-Qur’an, memahami dan menikmatinya. Andainya kita jujur ingin mengecap nikmat al-Qur’an, harus ada kesanggupan dan kesungguhan memberikan tumpuan pada al-Qur’an. Sebanyak mana perhatian yang kita berikan kepada al-Qur’an, sebanyak itulah pula al-Qur’an akan memberi kepada kita. Entah bencana apa yang akan menimpa, andainya umat ini dibiarkan menyikapi ayat-ayat al-Qur’an bagaikan kata-kata mantera yang tidak difahami ertinya, tetapi ditakuti tulah dan kesaktiannya.

Allahumma ‘rhamna bi ‘l-Qur’an, wa ‘j’alhu lana imama ‘wa nura ‘wa huda ‘wa rahmah.
Allahumma dhakkirna minhu ma nasina, wa ‘allimna minhu ma jahilna wa ‘rzuqna tilawatahu
Ana’a ‘llayli wa atrafa ‘n-nahari wa ‘j’alhu lana hujjata ‘ya Rabba ‘l-‘alamin.
Amin.

No comments:

Post a Comment