MENSYUKURI
NIKMAT,
MENGINSAFI
AMANAT.
(Dr Siddiq Fadzil)
Bagi orang yang memahami makna dan harga
kemerdekaan, 3l Ogos adalah tarikh istimewa. Justeru, pada hari itulah, lima
puluh tahun yang lalu (1957) tercapainya
cita- cita yang telah diperjuangkan turun-temurun sejak entah berapa keturunan.
Sejarah merdeka bukan baru bermula pada pertengahan abad 20. Perjuangan heroik
melawan penjajah sudah bermula seawal abad ke-16M dengan perang
Melaka-Portugis. Sejak itulah darah dan air mata perjuangan tidak pernah
berhenti mengalir. Tidak siapa berdaya menaksir berapa kawah darah yang tumpah
dan berapa telaga air mata derita yang mengalir demi mempertahankan atau
mendapatkan kemerdekaan. Harga kemerdekaan memang mahal tak ternilai, dan
kerana itu harus dihargai secara yang benar-benar bermakna. Bagi umat beragama
kemerdekaan adalah nikmat kurnia Tuhan lang wajib disyukuri dengan cara yang
diredhai dan disenangi Penganugerahnya. Mensyukuri nikmat sebagaimana yang
diajar oleh agama ialah menggunakannva dengan cara yang benar, dan tidak
menyalahgunakannya. Dalam konteks nikmat kemerdekaan ia harus disyukuri dengan
membina kehidupan yang menepati erti kemerdekaan semurni dan setulennya. Mudah-mudahan
roh para pejuang yang gugur, bahagia dalam peristirehatan apabila pengorbanan
dan perjuangan mereka menghasilkan umat merdeka yang benar-benar merdeka.
Dengan semangat syukur nikmat sempena berlalunya setengah abad kemerdekaan,
kita bermuhasabah, menilai diri, sudah sejauh mana kehidupan kita sebagai
bangsa telah menepati makna merdeka.
Islam
dan Makna Merdeka
Islam pada hakikatnya adalah agama
pembebasan. Mesej liberatif-emansipatif agama Ilahi ini jelas terungkap dalam
misi utamanya ikhraju ‘n-nasi mina ‘z-zulumat
ila ‘nur. Dengan kata lain, risalah Islamiah dapat dirumuskan sebagai misi pembebasan
dan pencerahan (tahririy-tanwiriy). Kerana
itu kehadiran Islam dan gerakan pendakwahannya di mana-mana selalu dirasakan
sebagai a liberating and enlightening
force. Demikianlah citra agama ini di mata kaum peribumi rantau Melayu ketika
berlakunya transformasi kemanusiaan dan revolusi kebudayaan dalam gerakan pengislaman
yang memesat pada abad ke-13-16M. Ternyata pembebasan dalam konteks misi keislaman mencakupi bidang
yang cukup luas, meliputi pembebasan daripada segala bentuk pembelengguan
termasuk kemerdekaan daripada penjajahan. Memang al-zulumat adalah kata yang jami’
dan inklusif meliputi segala rupa bencana kemanusiaan: kesesatan, kebingungan,
kejahilan, kebodohan, kebekuan, kemunduran, kebejatan, kegilaan, kezaliman,
kecurangan dan lain-lain sejenisnya. Umat Islam harus dibebaskan dan
dimerdekakan daripada segala bencana tersebut. Pembebasan (tahrir) dalam konteks misi pengislaman selamanya tidak terpisah
daripada pencerahan (tanwir). Apalah
erti bebas daripada suatu kegelapan, jika kemudiannya dijerumuskan ke dalam
kegelapan yang lain.
Demikianlah hakikat bermulanya
transformasi pengislaman dengan deklarasi kemerdekaan diri menerusi lafaz
kesaksian syahadat ketauhidan la ilaha
illallah yang membawa implikasi ketidakrelaan tunduk mengabdi kepada siapa
pun dan apa pun selain Tuhan Yang Maha Esa. Sebagaimana yang diungkapkan oleh
al-Shaykh Muhammad al-Ghazaliy bahawa kalimat tauhid itu membawa implikasi
penafian terhadap segala bentuk keberhalaan. penolakan terhadap segala jenis
pengabdian di bumi dan penegasan terhadap hak kebebasan (Muhammad Al-Ghazali,
2000:36). Justeru, manusia mukmin adalah manusia berjiwa merdeka yang sedar
dengan ketinggian martabat keinsanannya, setia memelihara pesan, Innahu laysa li al-mu’min an yudhilla nafsah
(Sungguh, tidak seharusnya seorang mukmin menghina dirinya sendiri). Semangat
kemerdekaan tahririy-taghyiri-tanwiriy
itulah yang tampaknya ditangkap dengan tepat oleh Za'aba ketika merumuskan
makna merdeka sebagai perubahan, “... daripada kepercayaan bodoh yang
melemahkan akal dan ikhtiar kepada kepercayaan yang cerdik yang membebaskan
fikiran; daripada ajaran yang mematikan hati kepada ajaran yang menyuburkan
dia; daripada I’tiqad-I’tiqad yang serong dan terpesong kepada I’tiqad yang
subur dan merdeka: daripada kezaliman pemerintahan berdasarkan hawa nafsu
kepada kesalehan; dan daripada fikiran-fikiran yang menahankan dan menyekat kemajuan
kepada fikiran yang membebaskan kemajuan dan menggalakkan kemaraan yang
baik-baik dan mulia.”
Merdeka Berdasarkan Prinsip Karamah Insaniyyah
Merdeka pada hakikatnya adalah bahagian
daripada kemanusiaan itu sendiri, sesuai dengan kurnia takrim dari Yang Maha Pencipta untuk makhluk jenis manusia seluruhnya.
Kemuliaan yang diperoleh langsung dari Tuhan itu bukan deklarasi kosong, tetapi
sarat dengan erti dan implikasi: kemerdekaan, kebebasaan, persamaan dan
sejumlah hak serta keperluan asasi lainnya: yang tanpanya manusia kehilangan kemanusiaannya.
Kerana itu manusia yang sedar dengan ketinggian martabat, maruah dan harga diri
insan sebagai makhluk mulia memiliki kepekaan yang cukup tinggi terhadap apa
jua gejala penghinaan terhadap manusia, baik dirinya sendiri atau manusia lain.
Manusia yang berasa mempunyai maruah keinsanan tidak akan rela
kemerdekaannya dirampas, kebebasannya
dibelenggu dan apa sahaja perlakuan yang meremehkan kemanusiaannya. Ternyata
kemerdekaan terkait erat dengan maruah. Bagi manusia merdeka, maruah adalah
milik termahal yang sentiasa dijaga dan dipelihara dengan penuh rasa cemburu.
Kerana itu pula manusia merdeka tidak dapat menerima kehidupan yang tidak
bermaruah, kehidupan yang tidak bermoral, kehidupan yang cemar dengan amalan
keji dan jijik seperti rasuah, penyalahgunaan kuasa, penipuan, pemerasan,
kepura-puraan, ampu bodek dan lain-lain sejenisnya. Lain halnya dengan hamba
abdi yang diperlakukan bagaimana sekalipun – dihina, dibelenggu dan dimalukan,
mereka tidak berasa malu dan tidak berasa kehilangan maruah kerana memang
mereka tidak memiliki maruah.
Demikianlah, manusia berjiwa merdeka
adalah manusia yang sedar dan peka dengan ‘izzat
al-nafs atau maruah, harga diri dan kemuliaan martabat keinsanannya. Kesedaran
dan kepekaan itulah yang memberinya rasa malu dan tahu malu. Rasa malu terkait
dengan dignity seperti itulah yang
dijelaskan oleh Syed Hussein Alatas.
What
is meant here by the sense of shame is not shame associated with private and
individual relations but a shame associated with the collectivity, with the
conditions of one's fellow men. It is directed at elements threatening human welfare
and dignity. ‘lt is undignified to have a dirty surrounding. It is undignified to live in a
disorderly and haphazard manner. It is undignified to be subjected to petty
corruption and rude treatment. It is undignified to be cheated of your rights. It
is undignified to be governed by men with criminal minds, men who spend most of
their time plotting to cheat and plunder the state.’
(Alatas, S.H.,
1999: 113-114).
Majalah antarabangsa NEWSWEEK, 23 Julai
2007 memuatkan tulisan Melinda Liu berjudul Politics
of shame pada halaman utama Periscope.
Makalah pendek tersebut mengulas hukuman mati yang dijatuhkan ke atas Zheng
Xiaoyu, bekas ketua sebuah agensi kerajaan China, SFDA (State Food and Drug Administration), atas kesalahan meluluskan
ubat-ubatan yang tidak diuji (untested) sehingga mengakibatkan kematian tidak
kurang 10 orang. Kelulusan tersebut diberikan dengan bayaran (rasuah) $850,000.
Kesalahan sedemikian membawa hukuman mati kerana kesan buruknya yang memalukan
agensi berkenaan. Seperti yang dinyatakan oleh jurucakap pihak berkuasa
Beijing, “Zheng has brought “shame” to
his agency.” Mengenai kepentingan malu dalam masyarakat dan budaya Cina,
makalah tersebut menyatakan, “Shame has always
been a powerful force in China. Rooted in Confucian ethics, it often drives Chinese
leaders to dispense tougher justice than is meted out for less-embarrassing crimes”
Begitu tingginya tahap “tahu malu”" di kalangan mereka sehingga apabila seseorang
disoal-siasat atas dugaan rasuah, cukup untuk menyebabkannya membunuh diri
seperti yang dilakukan oleh seorang bekas ketua polis pada bulan Jun lalu. (NEWSWEEK,
23 Julai 2O07: 4).
Sifat malu sebenarnya menempati posisi
teras dalam ajaran moraliti Islam, dan lebih daripada itu ia adalah manifestasi
iman. Hadith dari Imam Malik menyebut, “setiap agama memiliki akhlaq, dan
akhlaq Islam adalah malu" (likulli
din khuluq, wa khuluq al-Islam al-haya”). Dalam Hadith lain disebut pula “malu
adalah sebahagian daripada iman” (al-haya’min
al-iman). Sifat malu yang tumbuh dari iman itu adalah sebahagian daripada
disiplin dalaman yang dapat mengawal perilaku seseorang.
Apabila Tuhan sendiri mendeklarasikan
martabat kemuliaan insan, ...dan sesungguhnya Kami memuliakan ana-anak
Adam, bererti semua manusia sama mulianya, sama martabat keinsanannya,
sama hak-hak kemanusiaannya, sama merdekanya dan sama bebasnya. Dari takrim
ketuhanan itulah lahirnya dua prinsip utama yang sangat erat hubungannya:
prinsip kebebasan (kemerdekaan) dan prinsip persamaan kemanusiaan. Seseorang
itu tidak dapat dikatakan merdeka jika ia tidak mendapat pelayanan sebaik yang
diterima oleh orang lain. Bagaimana mungkin kita dapat mengatakan seseorang itu
merdeka andainya masih terbelenggu dalam sistem dan budaya hidup
berkasta-kasta, masih mengamalkan feudalisme - baik feudalisme lama atau
feudalisme baru, masih ada kelas atasan yang diistimewakan dan kelas bawahan yang
didiskriminasikan. Merdekakah “orang kecil” seperti yang diperikan oleh seorang
kiyai budayawan Indornesia, K.H.A. Mustofa Bisri dalam puisinya “ORANG KECIL
ORANG BESAR”.
Orang kecil jika
ikhlas diperas
Jika diam
ditikam
Jika protes
dikentes
Jika usil
dibedil.
Orang kecil jika
hidup dipersoalkan
Jika mati tak
dipersoalkan
Lebih baik
jadilah orang besar
Bagiannya selalu
besar.
Orang besar
jujur-tak jujur makmur
Benar-tak benar
dibenarkan
Zalim-tak zalim
dibiarkan.
Orang besar
boleh bicara semaunya
Orang kecil
paling jauh dibicarakan saja.
Orang kecil
jujur dibilang tolol
Orang besar
tolol dibilang jujur
Orang kecil
berani dikata kurangajar
Orang besar
kurangajar dikata berani
Orang kecil
mempertahankan hak
disebut pembikin
onar
Orang besar
merampas hak
disebut
pendekar.
Prinsip persamaan kemanusiaan inilah yang
ditegakkan oleh Rasulullah s.’a.w. sebagaimana yang terakam dalam sunnahnya -
sabda dan amal nyata. Pada zamannya para penguasa rata-rata membina citra diri
mereka sebagai maharaja keturunan dewa berasal dari dunia indera. Motif penciptaan
imej yang menggerunkan seperti itu ialah untuk menjadikan rakyat jelata berasa
kerdil dan hina diri. Pada suatu ketika seorang a'rabiy dibawa mengadap Nabi (s.’a,w.).
Akibat terbiasa membayangkan imej para penguasa seperti di atas, a'rabiy
tersebut kelihatan terketar-ketar ketakutan. Junjungan s.’a.w. yang cukup mengerti
kenapa keadaannya menjadi seperti itu segera menenangkannya dengan berkata. “Bertenanglah, saya bukan maharaja, saya
adalah anak seorang wanita Quraysh yang biasa makan daging kering”. Cara
pengenalan diri seperti itu mengesankan sikap tawadhu'nya kepada Allah dan
sekaligus rasa kedekatannya dengan umat. Junjungan s.’a.w menisbahkan dirinya
kepada ibunya yang bercitra wanita rakyat biasa, tidak kepada datuk-datuknya
yang bangsawan dan pembesar Quraysh. Demikianlah cara pengenalan diri yang
mengesankan persamaan kemanusiaan.
Banyak peristiwa lain lagi yang membawa
mesej yang sama, termasuk kejadian tertangkapnya seorang wanita yang melakukan
kesalahan mencuri. Kabilah wanita tersebut cuba melobi al-Rasul s.’a.w. agar
membebaskannya daripada hukuman dengan alasan wanita tersebut termasuk golongan
bangsawan dalam kabilahnya. Peristiwa itulah yang melatari sabda Junjungan s.’a.w.
yang mencerminkan ketegasan dalam penegakan prinsip persamaan kemanusiaan, ”Sesungguhnya telah hancur umat sebelum kamu
(akibat amalan diskriminatif) apabila orang besar mencuri mereka biarkan, tetapi
apabila orang kecil mencuri mereka hukum. Demi Allah, andainya (anakku) Fatimah
binti Muhammad itu mencuri, nescaya aku potong tangannya”. Komitmen terhadap
prinsip persamaan kemanusiaan diteruskan oleh para khalifah penggantinya seperti
yang dilakukan oleh Khalifah Kedua, Amir al-Mu’minin
‘Umar ibn al-Khattab r.’a. terhadap anak Governor Mesir (‘Amr ibn al-‘as) yang
memukul seorang Qibtiy semata-mata kerana ia (Qibtiy) telah memotongnya dalam
satu perlumbaan. Khalifah telah menjatuhkan hukuman qisas ke atas anak Governor tersebut. Ketika pihak yang bersalah menprotes
atas alasan ketidaksamaraan taraf , ‘Umar al-Khattab menjawabnya dengan nada yang
cukul tegas, “Sejak bila kalian
memperhambakan manusia, walhal semua mereka telah dilahirkan oleh ibu-ibyu
mereka sebagai anak-anak merdeka!”. Peristiwa lain yang juga banyak dirujuk
dalam isu persamaan kemanusian ialah hukuman qisas yang dijatuhkan oleh ‘Umar
ibn al-Khattab keatas Jabalah ibn al-Ayham. Raja Ghassan itu didapati bersalah kerana
memukul seseorang (orang awam) yang secara tidak sengaja terpijak pakaiannya.
Jabalah juga membantah hukuman qisas, undang-undang yang menyamakan raja dengan
jelata. Sebagai raja yang berasa darahnya lebih istimewa, beliau tidak mahu
disamakan dengan rakyat biasa. Bantahan itulah
yang dijawab oleh ‘Umar (r.’a.) dengan satu lagi ungkapan yang cukup
mengesankan, “Tetapi Islam telah menyamakan
kamu berdua.” Demikianlah, kemerdekaan yang benar-benar bererti bagi orang
kecil ialah apabila hak-haknya sebagai manusia mulia dihormati, sama seperti
orang lain. Tetapi andainva masih berlaku amalan penghakiman diskriminatif,
pendakwaan berpilih-pilih atau seumpamanya, bererti rakyat belum memperoleh
kemerdekaannya.
Memang kemerdekaan adalah bahagian
daripada keinsanan. Tetapi ia bukanlah kemerdekaan yang bererti kebebasan
anarkis. Kebebasan dalam Islam selamanya terkendali dalam bimbingan
prinsip-prinsip hukum dan nilai-nilai akhlak. Kerana itu sebagaimana yang
disebut oleh al-Sakhawiy, “Islam memberikan kebebasan kepada manusia, dan
sekaligus mengawalnya: dengan nilai akhlak agar tidak terlajak, dengan keadilan
agar tidak menjadi pelaku kezaliman. dengan kebenaran agar terhindar dari tarikan
nafsu kebatilan, dengan kebaikan dan pengorbanan agar tidak bersikap egois annaniyah
kesombongan, ...” (al-Zuhaykiy, 2000:41).
No comments:
Post a Comment