PEMBINAAN
BANGSA:
KEPELBAGAIAN
DALAM BINGKAI KESATUAN
(Bahagian 1)
Siddiq Fadzil
(Amanat Pimpinan 2012,
Muktamar Nasional Keenam,
Wadah
Pencerdasan Umat Malaysia –WADAH,
15
September 2012/ 28 Syawal 1433)
Kali ini kita bermuktamar di tengah kehangatan iklim
politik menjelang PRU13. Aturan main dalam sistem demokrasi berpilihan raya
memang membolehkan kehadiran pelbagai parti dan persaingan antara parti dalam
menawarkan khidmat yang lebih baik untuk rakyat. Parti memang pelbagai, programnya juga
beragam, tetapi semuanya bersatu dalam komitmen menjayakan
prinsip dan nilai demokrasi yang bertunjang pada kuasa dan daulat rakyat. Dalam masyarakat majmuk yang masih
rapuh, rakyat harus cukup cerdas,
dewasa dan bijaksana menyikapi pelbagai kerenah perpolitikan antara parti agar
tidak terseret ke dalam silang sengketa
yang memecah integrasi nasional atau keharmonian antara kaum. Gejala pengeksploitasian sentimen perkauman
harus diwaspadai demi memelihara
kerukunan hidup yang telah kita bina dengan susah payah. Sikap dan tindakan racist akan merosak
segala yang telah kita usahakan
selama ini. Sikap tidak waras seperti itulah yang secara
metaforik diungkapkan dalam al-Qur'an:
ولاتكونوا كالّتى نقضت غزلها من بعد قوّة أنكاثا،...
Janganlah kamu seperti perempuan
yang mengurai kembali
tenunannya yang sudah
siap menjadi terurai, …(al-Nahl:92)
Bangsa
Malaysia: Aspirasi dan Wawasan
Setelah
55 tahun merdeka, kita masih bertanya
apakah "bangsa Malaysia" dalam
erti yang sebenarnya sudah wujud secara nyata dan tuntas? Memang ironis, tetapi demikianlah kenyataannya, selama berdekad-dekad kita hanya dapat
berbicara tentang warga negara Malaysia
dan tentang perpaduan kebangsaan atau integrasi
nasional, tetapi masih belum
dapat dengan yakin dan pasti berbicara tentang
"bangsa Malaysia" sebagai suatu realiti. Tentu ada alasannya apabila Rustam
A.Sani, seorang intelektual rakyat menulis pada tahun 2006, "Political events in Malaysia during
the last few years have convinced me that Malaysia is just a state without
nation -or at least, a state with several competing nations". (Rustam A.Sani, 2008: 59). Wawasan 2020 yang diungkapkan pada tahun 1991 meletakkan
pembentukan bangsa Malaysia di puncak
urutan sembilan cabaran yang harus ditangani.
Hanya tinggal lapan tahun sahaja lagi untuk kita menyaksikan terlaksana
atau tidaknya wawasan pembentukan bangsa Malaysia yang bersatu, "…sejahtera, terintegrasi wilayah-wilayah dan
kelompok-kelompok etniknya, menikmati kehidupan bersama yang sepenuhnya
berasaskan persamaan hak dan keadilan,
membentuk sebuah Bangsa Malaysia dengan rasa taat setia dan pengabdian
yang tidak berbelah bagi terhadap bangsa tersebut".
Harus
diakui, membentuk bangsa memang tidak mudah, apa lagi dalam konteks
Malaysia dengan kemajmukan masyarakatnya
yang berpangkal dari dasar "pecah-perintah" era penjajahan Inggeris. Latar sejarah yang
sedemikian menjadikan integrasi nasional
yang dipupuk selepas kemerdekaan suatu yang sangat rapuh. Hubungan antara kaum banyak diasaskan pada
politik akomodasi dan kompromi.
Bagaimanapun pendekatan ini tidak selamanya dapat dilaksanakan dengan
lancar kerana politik tawar-menawar
antara kaum itu selalu dilatari prasangka dan kecemburuan ras yang tebal.
Kesedaran tentang keperluan penggagasan faham berbangsa
dan bernegara dalam konteks kemajmukan sebenarnya telahpun tumbuh seawal
tahun-tahun 1940'an lagi. Gabungan
PUTERA-AMCJA dapat dirujuk sebagai wadah gerakan politik pelbagai kaum yang
dengan serius menangani isu bangsa dan negara Malaya. Gerakan
kerakyatan tersebut telah menghasilkan
Perlembagaan Rakyat (1947),
sebuah gagasan bersama yang mencerminkan
kesepakatan rakyat pelbagai kaum tentang kehidupan berbangsa dan bernegara pada masa
hadapan, dan sekaligus penolakan
kolektif terhadap perlembagaan Malayan Union tajaan penjajah. Antara yang perlu dicatat sebagai pencapaian
penting era tersebut ialah penggagasan nation of intent, bangsa Malaya seluruhnya disebut Melayu.
Mengenai isu kebangsaan Melayu tersebut Dr.Burhanuddin
al-Helmiy, pemikir dan pejuang politik
yang serius, telah mengemukakan faham
kebangsaan Melayu sebagai ideologi nasional,
ideologi pemersatu rakyat pelbagai kaum. Sebagai ideologi nasional, faham kebangsaan
Melayu dalam konteks ini tidak bersifat
eksklusif, terbatas hanya untuk kelompok
baka Melayu sahaja. Sebaliknya, ia
bersifat inklusif, meliputi golongan bukan dari baka Melayu yang telah
putus hubungan dengan kebangsaan asal.
Ideologi nasional pembentuk kesatuan bangsa sebagaimana yang diungkapkan
oleh Dr. Burhanuddin al-Helmiy itu ternyata memiliki kekuatan idea dan
kekentalan semangat yang terumus dalam lima "rukun jiwa
kebangsaan": i. Ketuhanan Yang Maha
Esa, ii. Kebangsaan, iii. Kedaulatan
Rakyat, iv. Persaudaraan Sejagat, dan v. Keadilan Masyarakat. (Kamaruddin
Jaffar, 1980:113-121).
Sayang sekali,
pemikiran tentang gagasan bangsa yang terhasil dari perahan otak,
kerjasama, toleransi dan tentunya juga
pengorbanan pelbagai golongan rakyat pejuang kemerdekaan itu tidak sempat
teraktualisasi akibat tindakan supresif penjajah yang mempunyai agenda
sendiri, kepada siapa kemerdekaan akan
diserahkan, dan bagaimana rupa masyarakat yang akan mereka tinggalkan. Memang demikianlah kenyataannya, Inggeris mewariskan masyarakat pelbagai kaum
korban dasar pecah-perintah yang sangat fragile,
rapuh, terpisah-pisah dan terkurung
dalam kepompong budaya kaum masing-masing.
Pembentukan satu bangsa terasa suatu yang masih terlalu jauh. Yang dapat dilakukan hanya sebatas
mewujudkan perpaduan antara kaum yang disebut integrasi nasional melalui beberapa dasar integratif seperti
Bahasa Kebangsaan, Dasar Pelajaran Kebangsaan, Dasar Kebudayaan Kebangsaan dan
kemudiannya Rukun Negara. Dasar-dasar
tersebut pada umumnya memang memiliki kekuatan integratif yang boleh menjadi landasan proses pembinaan
satu bangsa, tetapi ketegasan pelaksanaannya yang musim-musiman
menjadikannya kurang berkesan. Dari semasa ke semasa sikap dan perilaku racist atau
perkauman sempit terus menggejala dan akhirnya memuncak pada peristiwa tragik 13 Mei 1969.
Dasar-dasar Integratif:
Rukun Negara dan DEB
Tragedi berdarah konfik perkauman tersebut
telah membangkitkan komitmen baru
untuk melakukan suatu societal engineering menerusi mekanisme Dasar Ekonomi Baru (DEB)
yang disemangati Rukun Negara.
Perumusan Rukun Negara adalah untuk memberikan set nilai dan
prinsip (Kepercayaan Kepada Tuhan, Kesetiaan kepada Raja dan Negara,
Keluhuran Perlembagaan, Kedaulatan Undang-undang, Kesopanan dan Kesusilaan) sebagai landasan usaha mencapai perpaduan
masyarakat, memelihara cara hidup
demokratik, mencipta masyarakat adil
dalam erti kemakmuran negara dinikmati bersama secara adil dan saksama, menjamin sikap liberal terhadap tradisi
budaya masyarakat yang kaya dan pelbagai,
dan membina masyarakat progresif berasaskan sains dan teknologi moden.
DEB adalah dasar
ekonomi yang digubah untuk
mencapai objektif integrasi nasional menerusi pembasmian kemiskinan tanpa
mengira kaum, dan penyusunan semula masyarakat untuk menghapuskan pengenalan
kaum dengan peranan ekonomi. Objektif
sedemikian memang memiliki justifikasi faktual dan rasionalnya sendiri, tetapi pelaksanaannya telah semakin
mangaburkan objektif integrasi nasional apabila tindakan-tindakan affirmative
DEB dipersepsikan sebagai dasar diskriminatif yang meng"anak
emas"kan Melayu, dan sebaliknya
meng"anak tiri"kan kaum bukan Melayu. Untuk mencapai sasaran peningkatan saham
modal Melayu dari 2.5% pada tahun 1970
kepada 30% pada tahun 1990, pemerintah telah mencipta kelompok kapitalis Melayu
yang kaya raya. Segelintir Melayu kroni
mengaut kekayaan negara hingga menjadi kelompok super-kaya atas nama masyarakat Melayu keseluruhannya
yang rata-rata hanya menerima apa yang tersisa.
Kontroversi di sekitar DEB sebenarnya sudah timbul sejak mula ia dilancarkan. Seawal tahun 70'an, kita yang ketika itu aktif dalam ABIM sudah mengkritik pendekatan perkauman dan
kapitalistik DEB. Dalam mengakui
keperluan membantu masyarakat Melayu,
bagi kita keutamaan harus diberikan kepada agenda membasmi kemiskinan
tanpa mengira kaum, bukan mencipta kelas
kapitalis Melayu. Yang miskin bukan cuma
Melayu, di kalangan kaum Cina juga ada
yang miskin, dan demikian juga kaum India.
Kritik dan protes berterusan
hingga ke hujung tempoh DEB yang
berakhir pada tahun 1990. Pada
era pasca DEB kita dapat menyaksikan kesan dan implikasi dasar tersebut terutama terhadap matlamat perpaduan
kaum. Yang jelas DEB yang menyasarkan
peningkatan pemilikan saham modal Melayu
menjadi 30%, hanya mampu mencapai 19%
(atau 22% menurut satu taksiran lain).
Sebahagian masyarakat Melayu memang begitu terobsesi dengan DEB sehingga
beranggapan bahawa apa pun yang mereka capai adalah kerana DEB, lalu mereka menuntut penerusan dasar yang pro-Melayu itu. Di pihak lain, timbul tuntutan dari kaum-kaum
bukan Melayu agar kepentingan mereka yang selama ini diabaikan diberi perhatian
khusus. Sementara itu apa jua
ketidakpuasan kaum bukan Melayu yang berkaitan dengan DEB ditanggapi oleh sebahagian masyarakat Melayu
sebagai gugatan terhadap kepentingan
mereka. Ternyata DEB tidak membantu
peningkatan perpaduan nasional.
Salah satu kesan menyolok dari DEB ialah peningkatan
tahap ketidaksamaan (inequality) ekonomi
baik di kalangan sesama kaum Melayu mahupun di kalangan kaum-kaum
lain. Jurang di antara golongan the
have – the have not – the have a lot semakin luas.
Kemiskinan tidak terbasmi,
sementara yang kaya, termasuk
kelompok orang kaya baru tajaan DEB terus menimbun kekayaan tanpa
memperhitungkan caranya, bermoral atau
tidak, dan tanpa kepedulian terhadap masyarakat awam bangsanya. Sementara itu dasar ekonomi ini juga dilihat
sebagai biang keladi mewabaknya pelbagai
gejala fasad -
kronisme, nepotisme, rasuah,
politik wang, pembaziran dan sebagainya.
Gejala yang
tampaknya sudah tidak terkawal inilah
yang menimbulkan protes pelbagai
pihak, Melayu dan bukan Melayu.
Demikianlah realiti pasca-DEB yang meninggalkan tanda
tanya besar tentang sejauh mana dasar ekonomi tersebut dapat merealisasikan
matlamat Rukun Negara, "Mencapai
perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya, memelihara satu cara hidup demokratik, mencipta satu masyarakat adil di mana
kemakmuran negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama, …"
Perumusan Rukun Negara
adalah usaha penting ke arah pembinaan
bangsa yang terintegrasi dalam perkongsian prinsip dan nilai hidup. Penghayatan prinsip Kepercayaan kepada
Tuhan seharusnya dapat menjelmakan bangsa yang religius dan tamadun
berketuhanan yang segala aspeknya
- politik, ekonomi dan
sosial -
adalah faith based. Prinsip
Kesetiaan kepada Raja dan Negara seharusnya dapat membina bangsa yang terpadu
di bawah naungan raja dalam pengertian al-Imam
al-`adil, dan bersatu dalam baldatun
tayyibah dengan pengertian negara
yang berkeadilan dan berkebajikan. Keluhuran Perlembagaan dan Kedaulatan
Undang-undang pula seharusnya dapat membina
bangsa yang tertib, berdisiplin dan bersatu dalam menegakkan keadilan rule
of law; sementara prinsip Kesopanan
dan Kesusilaan seharusnya dapat membina bangsa beretika, berakhlak
mulia, terpadu dalam semangat saling
hormat dan saling menyayangi.
Rukun Negara dengan semangat integratifnya yang
sedemikian bukan sahaja tidak dimasyarakatkan secara berkesan, malah seringkali
pula dilanggar dan diselewengkan.
Prinsip Kepercayaan kepada Tuhan
tidak diterjemahkan secara konsisten ke dalam dasar dan amalan hidup
berbangsa dan bernegara. Kita belum benar-benar bebas dari pesona model
pembangunan sekular Barat yang membina tamadun tanpa Tuhan (a civilization
without God). Program-program
berunsur maksiat dan amalan yang bertentangan dengan nilai-nilai ketuhanan
terus berleluasa tanpa kawalan yang bererti.
Prinsip kesetiaan kepada Raja dan Negara seringkali diselewengkan
menjadi kesetiaan kepada parti pemerintah.
Prinsip Keluhuran Perlembagaan dan Kedaulatan Undang-undang kehilangan erti hakikinya akibat keruntuhan
institusi kehakiman dan kepolisan.
Prinsip kesopanan dan kesusilaan pula semakin sering dicabul oleh amalan
fitnah, caci-maki, politik samseng dan pelbagai bentuk kebiadaban lainnya. (bersambung)
No comments:
Post a Comment