PEMBINAAN
BANGSA:
KEPELBAGAIAN
DALAM BINGKAI KESATUAN
(Bahagian
3)
Siddiq Fadzil
Pembinaan Bangsa:
Kepelbagaian dalam Bingkai Kesatuan
Pembinaan bangsa dalam konteks Malaysia harus berasaskan
formula kepelbagaian dalam kesatuan.
Kita harus dapat bersikap positif, melihat dan menerima kepelbagaian
kaum, agama dan budaya bukan sebagai sumber konflik, sebaliknya sebagai aset kekuatan, kekayaan,
kreativiti dan dinamika kemajuan. Bangsa
tidak dapat dibina menerusi formula melting pot atau kawah besar
peleburan. Tidak ada golongan yang rela
jati dirinya dilebur. Kebinekaan atau keragaman budaya tidak menjadi masalah, andainya ia diletakkan dalam bingkai keekaan
atau kesatuan. Formula kepelbagaian
dalam kesatuan adalah selaras dan serasi dengan fitrah dan sunnatu 'Lah. Tema inilah yang dihuraikan dengan cukup
menarik oleh Dr.Muhammad `Imarah dalam bukunya, al-Islam wa
al-Ta`addudiyyah: al-Ikhtilaf wa
al-Tanawwu` fi Itar al-Wihdah (Islam dan Pluralisme: Perbezaan dan Kepelbagaian dalam Bingkai
Kesatuan). Segala kewujudan yang kita
saksikan pada alam dan kehidupan semuanya memancarkan hakikat kepelbagaian
dalam kesatuan -- keesaan Pencipta dengan kepelbagaian makhluk
ciptaan-Nya; kesatuan keinsanan dengan
kepelbagaian bangsa, warna dan bahasanya;
kesatuan agama Allah dengan kepelbagaian syari`atnya; kesatuan syari`at dengan kepelbagaian fiqh, mazhab dan ijtihadnya.
Fitrah sunnatu 'Llah berupa kepelbagaian dalam bingkai kesatuan itulah yang
diaplikasikan oleh Rasulullah s.`a.w. dalam pembinaan ummah negara Madinah
sebagaimana yang tercermin dalam perlembagaan ulung Sahifah Madinah, sebuah perlembagaan yang dilatari
kepelbagaian kabilah, agama dan budaya warganya. Lewat Sahifah tersebut Rasulullah s.`a.w. telah membentuk ummah: ummah diniyyah (umat keagamaan) dan ummah siyasiyyah (umat
politik). Ummah diniyyah
bersifat eksklusif dan terbatas hanya untuk kaum Muslimin (annahum
ummatun wahidatun min duni 'n-nas), sementara ummah siyasiyyah bersifat
inklusif meliputi kaum Muslimin dan orang Yahudi (wa anna Yahuda Bani `Awf ummatun ma`a
'l-Mu'minin). Kata kunci dalam
ungkapan pembentukan ummah politik ini
ialah kata ma`a (bersama) iaitu orang Yahudi bersama kaum Muslimin
membentuk satu umat (umat Madinah).
Ungkapan ma`a al-Muslimin (bersama
kaum Muslimin), bukan min al-Muslimin (sebahagian daripada kaum
Muslimin), bererti bahawa masyarakat
Yahudi tidak menjadi bahagian daripada umat (keagamaan) Islam, tetapi
menjadi bahagian daripada umat (politik) Madinah bersama dengan umat Islam.
Peruntukan dalam Sahifah tersebut jelas memberikan status kewarganegaraan
penuh (al-muwatanah al-kamilah)
kepada masyarakat Yahudi. Sebagai warga umat dan negara Madinah status,
hak dan tanggungjawab mereka sama dengan umat Islam. Mereka bukan warganegara kelas dua. Persamaan
hak dan tanggungjawab tersebut dicatat dengan ungkapan li al-Yahud dinuhum wa li al-Muslimin
dinuhum (Yahudi dengan agama mereka, dan kaum Mukminin dengan agama
mereka). Ertinyanya perlembagaan ini
memberikan hak kebebasan beragama dan membenarkan para penganut pelabagai agama
mengamalkan agama masing-masing dan mengekalkan jati diri keagamaan
masing-masing. Persamaan tanggungjawab
pula dicatat dengan ungkapan wa anna al-Yahuda yunfiquna ma`a al-Mu'minin
madamu muharibin (masyarakat Yahudi dan kaum Mukminin sama-sama
membiayai peperangan apabila negara
Madinah diserang). Hak dan tanggungjawab
yang sama juga diberikan kepada kabilah-kabilah Arab yang ikut menjadi warga Sahifah
Madinah. Persamaan hak dan
tanggungjawab kewarganegaraan antara Muslim dan bukan-Muslim itulah yang
kemudiannya terumus dalam prinsip lahum ma lana, wa `alayhim ma `alayna (mereka
berhak mendapat apa yang kita dapat, dan
memikul tanggungjawab yang sama kita pikul)
Demikianlah antara yang tercermin dalam Sahifah Madinah, sebuah perlembagaan Islami yang
disemangati kepelbagaian dalam bingkai kesatuan (al-tanawwu` fi itar
al-wihdah).
Dhimmiy atau
Warganegara?
Terdapat anggapan
bahawa Sahifah Madinah tidak dapat dijadikan model sebuah negara
yang moden, lengkap dan terperinci.
Memang perlembagaan nabawi tersebut tidak digubal untuk tujuan itu. Bagaimanapun ia tetap relevan sebagai contoh
penterjemahan prinsip dan nilai kenegaraan al-Qur'an ke dalam bentuk sebuah
perlembagaan sesuai dengan realiti zaman dan lingkungan. Yang perlu dilihat bukan rinciannya, tetapi prinsip-prinsip dan nilai-nilai
dasarnya. Dengan demikian Sahifah
Madinah tetap relevan sebagai acuan
menangani masalah pluralisme masyarakat,
termasuk isu persamaan status, hak dan tanggungjawab kewarganeraan
antara Muslim dan bukan-Muslim.
Perlembagaan nabawi itulah yang menjadi rujukan Dr.Fathi Osman ketika
membahaskan isu tanggungjawab warga bukan-Muslim dalam pertahanan negara. Katanya,
"The military service may have some religious character for
Muslims, but it meanwhile signifies national defense for nonMuslims. NonMuslims
were allowed to share with Muslims the
responsibility of defending Medina in the Prophet's Constitutional document which he drew up just
after his migration there. This did not particularly work, but it
cannot affect the validity of the principle." (Fathi Osman, 2002:153). Tentunya dari semangat Sahifah Madinah jugalah
beliau mendapat keberanian mendukung prinsip
persamaan penuh (full equality) Muslim dengan bukan-Muslim dari
segi hak dan tanggungjawab,
I
do not think Muslims have any legal
problem with regards to full equality with
non-Muslims in rights and obligations. What emerged as the status of
"dhimmis" (non-Muslims within the Muslim state) was historically
developed rather than built in the permanent
laws of the Qur'an and
Sunnah. Many scholars, including the Westerners, admit that the status of non-Muslims in the
Muslim world during
the Middle Ages, was better than
what the Jews or other
religious minorities received in
the Christian countries
in those ages. The important question is: Are Muslims now ready to go further to
secure and sanction full equality for
the non-Muslim with them in a
contemporary Islamic state? When
reservations and "ifs"
and "buts" are
raised, how can Muslims
expect that non-Muslims would
be convinced of,
or be loyal to,
the concept of Islamic
state, while they are offered
full equality without reservations in a secular democracy? (Fathi Osman, 2002:152).
Perbincangan
tentang kewarganegaraan orang
bukan-Islam selalu dikaitkan dengan status dhimmiy yang terkesan tidak
disenangi oleh masyarakat bukan-Islam. Sebenarnya telah ramai ulama dan sarjana Muslim yang
menganggap pengkategorian tersebut sudah tidak relevan lagi. Status
dhimmiy pada hakikatnya tidak membawa pengertian negatif warganegara kelas dua. Ia lebih membawa makna jaminan umat Islam
untuk melindungi warga bukan-Islam dari sebarang bentuk penindasan. Bagaimanapun dari segi hukum fiqh tidak ada
halangan menggugurkan istilah dhimmiyyun untuk digantikan dengan istilah
muwatinun. Dr. Yusuf al-Qaradawiy
mengatakan bahawa para fuqaha' silam
umumnya menganggap kaum dhimmiy sebagai ahl al-dar (warga
negara Islam) yang bererti mereka bukan
orang asing. Jika demikian mereka
sebenarnya adalah ahl al-watan dan seharusnya disebut muwatinun sama
seperti warga Muslim. Seterusnya
al-Qaradawiy menyarankan agar istilah-istilah tertentu dalam sejarah masa lalu
seperti dhimmah dan ahl dhimmah dipadam sahaja dari kamus masa
kini kerana tidak lagi dapat diterima oleh masyarakat bukan Islam. Beliau berhujah bahawa Khalifah `Umar ibn
al-Khattab r.`a. telah bersetuju memadam istilah yang lebih penting iaitu jizyah
apabila kaum Nasrani Bani Taghlib meminta agar ia digantikan dengan istilah
sadaqah. (Al-Qaradawiy, Yusuf, 2010:40-42). Dari segi realitinya status dhimmiy sudah
tidak ada sejak abad 19 (zaman Turki `Uthmani).
Mengenai
fakta ini Al Ghunaimi menyebut, "When
sultan Abdel Majid issued the Khatti-Sherif of Gulhane, in 1839,
proclaiming the principal of equality between the Muslims and the Christians,
the classical legal status of the dhimmis, presumably, was to disappear." (Al Ghunaimi, Mohammad Talaat,
1968:213).
Pendidikan
Wahana Integrasi Bangsa
Bagi
rantau ini kepelbagaian dan kemajmukan sudah menjadi bahagian daripada sejarah
dan kebudayaannya. Hampir semua agama
dan tamadun besar dunia -- Islam, Kristian, Hinduisme, Buddhisme, Konfusianisme --
telah hadir dan hidup berdampingan dengan harmonis selama
berabad-abad. Keunikan rantau ini
sebagai daerah terkaya dengan pengalaman dialog ketamadunan memberikan
harapan dan optimisme kemampunan membina
kesatuan bangsa berlandaskan kalimatin sawa' dalam pengertian
perkongsian suatu set nilai yang disepakati.
Pembinaan bangsa berasaskan nilai-nilai bersama sudah
pasti memerlukan mekanisme yang berkesan.
Untuk itu pendidikan merupakan wahana nation building yang
terbaik. Justeru, esensi pendidikan tidak lain adalah the tansmission of
values atau pemindahan nilai dari generasi ke generas. Nilai-nilai yang diwariskan itulah yang
membentuk watak bangsa. Dalam konteks
negara kita, Falsafah Pendidikan
Kebangsaan adalah pencitraan watak bangsa yang
diaspirasikan, "…rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran
masyarakat dan negara." Yang
selalu dipermasalahkan ialah soal sejauh mana kepedulian kita terhadap falsafah
tersebut? Apakah seluruh komponen
pendidikan -- kurikum, buku teks, pengajaran dan
pembelajarannya mendukung matlamat pembinaan watak bangsa seperti yang dicitrakan? Yang jelas obsesi pendidikan kita lebih
tertumpu pada pencapaian prestasi akademik dan pembinaan kemahiran, tanpa perhatian yang secukupnya pada aspek
pembinaan watak. Seorang penuntut yang
membaca falsafah pendidikan tersebut akan berasa dirinya terkeluar dari
kelompok manusia yang bercitra seperti itu.
Baginya manusia yang dicitrakan dalam Falsafah Pendidikan Negara itu
adalah sejenis makhluk asing.
Mewaspadai Gejala Disintegrasi
Fenomena mutakhir
dalam sejarah perkembangan masyarakat majmuk di Malaysia mengisyaratkan tumbuhnya kesedaran tentang idealisme dan aspirasi bersama yang merentasi
persempadanan kaum. Mereka mulai
bersatu memperjuangkan nilai-nilai
kemanusiaan, keadilan, demokrasi
dan integriti. Mereka bersatu melawan
gejala kebejatan: kezaliman, diskriminasi, rasuah, kronisme, pembaziran, penipuan dan
kecurangan. Sebuah parti politik
pelbagai kaum muncul sebagai suatu
kekuatan baru yang tidak boleh diremehkan.
Segala perkembangan tersebut memang membawa erti dan implikasi besar
terhadap eksperimen menangani pluralisme di negara ini. Namun cabaran-cabaran yang harus
dihadapi tidak sedikit dan tidak
kecil. Masa depan eksperimen penting
ini akan banyak bergantung kepada kebijaksanaan dan kewibawaan para pemimpinnya
dalam membina wawasan dan gagasan nasional
yang kuat, realistik dan meyakinkan.
Kegagalan memupuk persefahaman, toleransi dan pendewasaan politik di
kalangan warga parti-parti yang
berkaitan akan menjadikan fenomena ini suatu perkongsian rapuh yang hanya
didasari perkiraan-perkiraan politik pragmatik semata-mata.
Demikian perkembangan yang berlaku di satu pihak, sementara di pihak lain kita menyaksikan
usaha memperlihatkan komitmen membina kesatuan bangsa. Di mana-mana ada slogan, simbol dan retorik serba satu. Tetapi pada masa yang sama timbul pula gejala disintegrasi bangsa: membangkitkan semangat perkauman, menimbulkan rasa tidak selamat di kalangan
masyarakat tertentu, mengungkit-ungkit
tragedi ngeri 13 Mei, mengusung
"fatwa" sembrono menghukum
segolongan rakyat sebagai kafir harbiy, membiarkan, kalaupun tidak
menggalakkan, tindakan-tindakan liar dan
provokatif, kekerasan, keganasan dan kebiadaban. Mudah-mudahan rakyat Malaysia cukup cerdas
dan bijaksana menafsir dan menyikapi gejala baru: politik pecah-perintah dan perintah memecah.
Semoga Allah berkenan mengurniakan kita petunjuk dan
kekuatan menjayakan eksperimen besar pembentukan
bangsa berasaskan acuan Perlembagaan Madani:
kepelbagaian dalam bingkai kesatuan.
No comments:
Post a Comment