PEMBINAAN
BANGSA:
KEPELBAGAIAN
DALAM BINGKAI KESATUAN
(Bahagian 2)
Siddiq Fadzil
Perpaduan Ummah dan isu Mentaati Uli 'l-Amri
Akhir-akhir ini telah timbul wacana di sekitar isu
kepatuhan kepada uli 'l-amri.
Ramai yang melihat adanya motif tersirat dan agenda terselubung di
sebalik tema yang pada zahirnya ingin
membawa umat bersatu dengan mematuhi uli 'l-amri. Terlepas dari persoalan motif apa dan untuk kepentingan siapa, kita perlu menyikapi isu ta`at al-umara' secara
ilmiah dan jujur. Tidak siapa pun yang
dapat menafikan perlunya kepatuhan kepada pemerintah demi menghindari
disintegrasi bangsa. Namun kepatuhan
dalam konteks ini harus diletakkan dalam satu pakej bersama komponen-komponen
lainnya, terutama keadilan pemerintah dan syura antara
pemerintah dan rakyat. Apabila segala persyaratan telah
dipenuhi, agama pun mewajibkan ta`at
al-umara' (mentaati
pemerintah) seperti yang di-nass-kan
dalam ayat 59 surah al-Nisa':
يآأيّهاالذين آمنوا أطيعواالله
وأطيعواالرسول وأولى الأمرمنكم
Wahai
orang-orang yang beriman, taatilah Allah, taatilah
Rasul dan uli 'l-amri
(penguasa) dari kalangan kamu.
Dalam
kaitan ini perlu ditegaskan bahawa ketaatan kepada pemerintah bukan ketaatan
yang mutlak. Ia adalah taat yang bersyarat:
i. Pemerintah melaksanakan
syari`at, ii. Pemerintah menegakkan
keadilan terhadap rakyat, dan iii.
Pemerintah tidak menganjurkan
rakyat melakukan maksiat.
Ayat al-Nisa' di atas menyebut kata taat dua kali, pertama pada
Allah dan diulang pada Rasul. Ini
menunjukkan ketaatan kepada Rasul adalah mutlak, semutlak ketaatan kepada
Allah. Tetapi kata taat (ati`u)
tidak diulangi ketika menyebut uli 'l-amri. Ini mengisyaratkan ada di antara mereka yang
tidak wajib dipatuhi sebagaimana yang dijelaskan pada ayat pelengkapnya,
فإن تنازعتم فى شيء فردوه إلى الله والرسول
Jika kamu
berselisih tentang sesuatu, rujukkanlah kepada Allah (al-Qur'an) dan Rasul
(al-Sunnah).
Mengenai
ayat tersebut al-Tayyibiy mengatakan bahawa ia bermasud, "… jika mereka
(pemerintah) tidak melaksanakan kebenaran (al-haqq) jangan patuhi
mereka, dan rujukkan apa yang kamu
perselisihkan itu kepada hukum Allah dan Rasul-Nya". Penjelasan sedemikian selaras dengan
kenyataan Ibn Hajar dalam Fath al-Bari tentang jawapan sebahagian tabiin
kepada sebilangan para penguasa (umara') Bani Umayyah yang menuntut
ketaatan dengan berkata, "Bukankah Allah telah memerintahkan kalian
mentaati kami dalam firman-Nya wa uli
'l-amri minkum? Lalu dijawabnya, "Bukankah ia (ketaatan) telah dicabut
diripada kamu? Ia itu apabila kamu
menyimpang daripada kebenaran dengan firman-Nya, fa'in tanaza`tum fi shay'in farudduhu ila
'Llahi wa r-rasul…". (Abu Faris, Muhammad `Abd al-Qadir, 1984:67-73).
Tidak
sedikit ulama pendukung ketaatan mutlak (kepada pemerintah) yang berhujah
dengan hadith dari Abu Hurayrah r.`a.,
من أطاعنى فقد أطاع الله،
ومن يعصنى فقدعصى الله.
ومن يطع الأمير
فقد أطاعنى، ومن يعص الأمير فقدعصانى
Sesiapa yang
taat kepadaku, sesungguhnya ia telah patuh kepada Allah, sesiapa yang mengingkariku sesungguhnya telah
mengingkari Allah. Dan sesiapa
yang mentaati (penguasa) sesungguhnya ia telah mentaati
aku, dan sesiapa yang
mengingkari amir,
sesungguhnya ia telah mengingkari aku.
Mereka menafsirkan hadith riwayat Muslim tersebut
berdasarkan zahir lafaznya yang
seolah-olah membawa maksud kewajipan taat tanpa syarat kepada amir,
semua amir, asal amir, tidak kira
baik atau jahat, adil atau zalim.
Mentaati amir betapa pun sifatnya bererti mentaati Rasul dan seterusnya
bererti juga mentaati Allah. Zahir lafaz hadith tersebut memang membawa
pengertian taat mutlak seperti itu,
tetapi ia bukan satu-satunya hadith tentang isu taat al-umara'. Sebenarnya orang yang sama (Abu Hurayrah
r.`a.) juga telah meriwayatkan hadith
yang sama tetapi dengan perbezaan lafaz
yang mengkhusus dan membatasi kemutlakan
taat kepada amir,
من أطاعنى فقد
أطاع الله، ومن عصانى فقد عصى
الله،
ومن أطاع أميرى فقد أطاعنى، ومن عصى أميرى
فقدعصانى.
Sesiapa yang
mentaati aku, sesungguhnya ia telah
mentaati Allah; dan sesiapa yang mengingkari aku, sesungguhnya ia telah mengingkari Allah. Dan sesiapa yang mentaati amirku sesungguhnya ia
telah mentaati aku; dan
sesiapa yang mengingkari amirku, sesungguhnya ia telah mengingkari
aku.
Hadith kedua yang juga diriwayatkan oleh Muslim itu jelas
mengkhususkan ketaatan kepada amir tertentu,
iaitu amir yang dilantik oleh al-Rasul s.`a.w. sendiri (amiri),
dan bukannya asal amir, adil atau zalim.
Andainya kedua-dua riwayat hadith ini dibaca serentak dengan kesimpulan
riwayat kedua membatasi kemutlakan riwayat pertama, isu ta`at al-umara' dapat difahami dan diselesaikan dengan benar.
Sebagai
penjelasan lanjut perlu dicatat bahawa latar pengungkapan hadith tersebut
terkait dengan peristiwa tertentu, iaitu pengangkatan ketua tentera yang
dilakukan oleh al-Rasul s.`a.w. sendiri
untuk memimpin suatu
peperangan. Memang jelas yang
dimaksudkan adalah amir lantikan Rasulullah s.`a.w. dalam konteks peperangan
yang memerlukan tahap kepatuhan yang setinggi-tingginya. Demikian juga dengan ayat ta`at al-umara'
(al-Nisa':59) seperti yang diriwayatkan oleh Ibn `Abbas
r.`a. bahawa latar penurunannya (sabab al-nuzul) terkait dengan `Abd 'Llah ibn hudhafah ibn Qays ibn `Adiy al-Sihamiy
yang diutus oleh al-Rasul s.`a.w. dalam satu ekspedisi ketenteraan.
Hujah
lain yang selalu dijadikan sandaran para pendukung ketaatan mutlak dan sekaligus
pengharaman protes, demonstrasi dan pembangkangan ialah perintah bersabar dalam
hadith yang diriwayatkan dari Ibn `Abbas,
من رأى
من أميره شيئا يكرهه فليصبر، فإنّه من
فارق الجماعة شبرا، فمات،
فميتته جاهلية ــ
رواه مسلم.
Sesiapa yang mendapati ada sesuatu yang tidak disenangi pada amirnya
hendaklah ia bersabar, kerana
sesungguhnya sesiapa diri dari jamaah
walau seinci, lalu ia mati, maka matinya adalah mati jahiliah.
Yang menjadi persoalan adalah ungkapan "hendaklah ia
bersabar" (falyasbir), sabar terhadap apa? Sabar menerima kezaliman pemerintah dengan tetap taat
kepadanya? Menurut para pendukung
ketaatan mutlak memang demikianlah maksudnya.
Dalam kaitan ini Dr. Muhammad `Imarah memberikan penjelasan bahawa perintah bersabar dalam hadith tersebut
sebenarnya merujuk hal-hal yang tidak disukai oleh manusia seperti perang dan
infaq, bukan hal-hal yang bersifat
pelanggaran syari`at. Mungkin ada
ketikanya pemerintah meminta rakyat
tampil menyertai perang, atau meminta mereka menyumbangkan harta untuk dana pembiayaan sesuatu keperluan. Hal-hal seperti itulah (yang umumnya tidak
disenangi oleh manusia) yang harus disikapi
dengan sabar, patuh dan taat melaksanakan perintah. Mengingkari perintah
dalam situasi seperti itu bererti
terkeluar dari jamaah, dan pemerintah
dalam konteks ini adalah bersama jamaah rakyat. Demikianlah maksud sebenar sabar
dalam hadith tersebut, yang ternyata
jauh dari erti menerima kezaliman dan mentaati pemerintah zalim. Al-makruh (hal yang tidak
disengangi) dalam hadith tersebut adalah sejenis dengan al-makruh yang
disebut dalam ayat 216 surah al-Baqarah:
كتب عليكم القتال وهو كره لكم وعسى
أن تكرهوا شيئاوهوخيرلكم،
وعسى أن تحبّوا شيئا وهو شرلكم، والله يعلم
وأنتم لاتعلمون.
Diwajibkan ke
atasmu berperang, meskipun ia suatu
yang kamu benci. Mungkin kamu membenci
sesuatu, walhal ia baik untuk kamu; dan
mungkin kamu menyukai sesuatu walhal ia buruk untuk kamu.
Hanya Allah sendiri yang Tahu, sedang kamu sebenarnya tidak tahu.
Al-makruh dalam ayat tersebut
adalah peperangan (al-qital) yang
memang tidak disenangi oleh manusia umumnya (`Imarah, Muhammad,
2004:146-149).
Mengenai pemerintah zalim, Dr.Muhammad `Abd al-Qadir Abu
Faris dalam bukunya al-Nizam al-Siyasiy
fi al-Islam menyatakan bahawa apabila pemerintah melakukan kezaliman dan
penindasan maka ia tidak lagi wajib ditaati.
Dengan demikian tidak wajib mentaati
al-umara' al-ja'irin (pemerintah zalim) kerana kezaliman adalah
maksiat, dan orang zalim adalah orang yang mengingkari Allah dan
Rasul-Nya. Beliau lalu memetik hadith
nabawi riwayat Imam Ahmad dari Anas,
لاطاعة لمن لم يطع
الله
Tidak boleh taat
kepada orang yang tidak taat kepada Allah.
Ternyata
ketaatan rakyat terkait erat dengan keadilan pemerintah. Demikianlah kaitan yang cuba diserlahkan oleh
al-Fakhr al-Raziy dalam penafsirannya terhadap ayat ta`at al-umara' (al-Nisa':59) yang tidak seharusnya dipisahkan dari ayat
sebelumnya (al-Nisa':58) yang
dengan tegas mewajibkan pemerintah memberikan hak kepada yang berhak dan
melaksanakan keadilan terhadap rakyat. (Abu Faris, Muhammad `Abd al-Qadir,
1984:72-73).
Penafsiran
sabar sebagai penyerahan dan kerelaan
terhadap kezaliman pemerintah berlanjut kepada penyifatan kritik, protes dan
aksi pembangkangan sebagai penderhakaan,
dan seterusnya pelabelan para pelakunya sebagai bughah. Persoalan
tentang al-baghy tidak seharusnya
dibawa-bawa ke dalam wacana tentang perpolitikan antara parti dalam ystem demokrasi. Al-Baghiy dalam istilah
fiqh didefinisikan sebagai:
المخالف
للإمام العادل، الخارج عن طاعته بلامتناع عن أداء ما وجب عليه
Orang yang menentang imam yang adil, dan enggan mentaatinya dengan tidak
melaksanakan kewajipannya.
Al-Bughah dengan pengertian pemberontak yang melawan pemerintah yang adil
sebagaimana definisi tersebut memang golongan pelaku kemungkaran dan
pencerobohan berbahaya yang harus diperangi. (Sandaqjiy: 1987:57). Tetapi
golongan penderhaka seperti itu jelas tidak sama dengan pembangkang
dalam politik demokrasi pelbagai parti.
Kehadiran pembangkang dan peranannya dalam sistem demokrasi adalah sah,
baik dari segi undang-undang mahupun dari segi syara'. Tidak hanya sah, malah menjadi suatu
kewajipan keagamaan jika pembangkangan itu dilaksanakan dalam kerangka al-amr
bi al-ma'ruf wa al-nahy `an al-munkar sebagaimana yang disebut dalam ayat
104, surah Ali `Imran. Dalam ulasannya tentang ayat tersebut Zafir al-Qasimiy menyatakan, "Jika mengkritik pemerintah tidak dapat
dilakukan oleh semua orang, maka harus ada segolongan daripada mereka yang
memberikan perhatian berat kepada perkara yang penting ini dalam kehidupan umat, kerana sesungguhnya lafaz minkum membawa
makna sebahagian. Atas dasar ini
pembangkangan (al-mu`aradah) adalah wajib dalam Islam. Dan kerana itu para fuqaha' Muslim
berpendirian bahawa menyuruh kemakrufan dan mencegah kemungkaran atau
pembangkangan adalah fardhu kifayah…" (Balqarad, Abu Ahmad Muhammad, 2007: 35).
Dalam sistem demokrasi dengan segala aturan mainnya yang
disepakati tidak timbul isu al-baghy dengan pengertian merampas kuasa
secara tidak sah. Semua peserta
persaingan dalam sistem demokrasi sepakat menerima konsep penggiliran kuasa
berdasarkan mekanisme pilihan raya.
Semua harus menerima hakikat bahawa pembangkang hari ini boleh menjadi
pemerintah esok, dan demikian pula
sebaliknya parti pemerintah hari ini
boleh menjadi pembangkang
esok. Mereka juga sepakat bahawa mandat
pemerintahan adalah terbatas (lima tahun) dan harus dikembalikan kepada rakyat
dalam tempoh tersebut. Mereka harus
menghormati hak rakyat memberikan mandat kepada mana-mana parti, sama ada membaharui mandat kepada parti yang
telah memerintah atau memberikannya kepada parti yang lain. Perpolitikan antara parti harus dilihat
sebagai persaingan menawarkan khidmat yang lebih baik dalam semangat fa
'stabiqu 'l-khayrat.
Dalam pilihan raya umum semua parti harus sama-sama tampil sebagai parti yang
menawarkan khidmat untuk dipilih oleh rakyat.
Dalam kaitan ini parti yang sebelumnya memegang tampuk pemerintahan
harus tampil sebagai sebuah parti, sama
seperti parti-parti yang lain, dan tidak
boleh tampil sebagai kerajaan, kerana
mandat sebagai kerajaan telah tamat.
Andainya rakyat menolak parti yang telah memerintah sebelumnya, mereka
bukan bughah atau penderhaka.
Justeru yang mereka tolak bukan sebuah kerajaan yang sah, tetapi parti yang telah tamat mandatnya. Mengekal atau mengganti kerajaan dalam sistem
demokrasi berpilihan raya adalah suatu penterjemahan hak rakyat untuk memilih pemerintah yang
mereka redhai. Kerana itu pilihan raya
harus bersih demi mempastikan
keputusannya benar-benar jelmaan hasrat
dan kerelaan rakyat. Justeru, keredhaan rakyat adalah syarat legitimasi
pemerintahan. Demikianlah realisasi makna
al-sha`b masdar al-sultah (rakyat sebagai sumber kuasa) dalam pengertian rakyat yang berkuasa
mengangkat, dan rakyat jugalah yang
berkuasa menurunkan.
Andainya kita ingin komited dalam merealisasikan aspirasi
Rukun Negara untuk "Memelihara satu cara hidup demokratik", maka kita harus sanggup menjadi manusia
demokrat yang jujur, menghormati
kepelbagaian, termasuk kepelbagaian parti politik dengan segala ragam aliran
pemikirannya. Parti-parti politik
harus sanggup kalah dalam pilihan raya
demi memenangkan prinsip dan idealisme
demokrasi. Cara hidup demokratik aspirasi Rukun Negara jangan dikhianati
dengan sikap dan perilaku yang tidak demokratik, sanggup melakukan apa sahaja, yang penting
menang! Walaupun dengan menginjak-injak nilai, norma dan aturan main demokrasi yang
sihat. Sikap dan perilaku curang dan
tidak demokratik itulah yang akan mengakibatkan disintegrasi bangsa.
No comments:
Post a Comment